-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ivecos eldste runder 40
Årets Van of the Year er faktisk 40 år gammel. Ivecos Daily ble født i 1978. Nå er den på tredje generasjon.
Da den første Daily ble født var Iveco bare så vidt døpt.
Iveco er en italiensk produsent av lastebiler og dieselmotorer, stiftet i 1974. Virksomheten er eid av Fiat-gruppen.
Navnet er en forkortelse for Industrial VEhicles COrporation, og var opprinnelig en sammenslutning av nyttebil-divisjonene til Fiat og Lancia, i tillegg til lastebilprodusentene Magirus-Deutz, O.M. og Unic.
Etter en stund kom også Pegaso og Seddon Atkinson med, og man hadde ganske tett forhold til Ford med Cargo-serien i England.
Underlig, egentlig, at selskapet har klart å skape sin egen identitet, men det har de. Og Daily er vel et typisk uttrykk for det.
Den ble det første nye Iveco-produktet – først i 1983 kom TurboStar-serien, som tungvekterne gjerne presenterer som den første VIRKELIGE Ivecoen.
Men Daily er sannelig virkelig nok den også, selv om den ble solgt parallelt som Fiat Daily helt til 1983.
Skjønt, vi har visst to forskjellige virkeligheter her. Iveco skriver: «Daily, nå i tredje generasjon…». Mens jeg sitter her og teller opp seks generasjoner.
1978-1990, 1990-2000, 2000 (Årets Van da også) -2006, 2006-2011, 2011-2014, og 2014 (Årets Van da, og nå!) til i dag. Sannsynligvis har vi forskjellige definisjoner på ‘nye modeller’ og jeg burde vel regne med at produsenten vet best, og derfor gi meg.
Men det er i hvert fall ikke tvil om at generasjon 1 også ble levert som Alfa Romeo AR 8 og som O.M. Grinta (for et flott navn).
Daily nummer én million ble forresten produsert i 2000. To millioner i 2010. Nå er vi oppe i mer enn tre millioner produsert på tre kontinenter.
At bilen, en fire år gammel modell, ble Årets Van for 2018, sier også litt om trekk fra Dailys utvikling. Fabrikken har vært flinke til å ligge i teknisk forkant.
4x4 i 1984. Turbo i 1985. CNG-motor i 1998. Common Rail (først i industrien?) i 1999, ESP ikke lenge etterpå. El-versjon i salg (!) i 2009. 8-trinns automat, Hi-Matic, i 2014.
EcoSwitch PRO (dreiemomentreduksjon, automatisk) og Business Up-app i 2016, og i fjor kom Blue Power, drivlinjefamilien, som gjorde at akkurat denne generasjonen ble Årets for andre gang.
Og hva har vi i dag? Bransjens bredeste line-up, sier Iveco: 3,3-7,2 tonn og 7,3-19,6 kubikkmeter. Med nullutslippsalternativ og den første bilen i klassen som allerede er klar til 2020 kravet om WLTP.
Og så har Iveco og jeg ti år på oss til å telle opp riktig antall generasjoner før det virkelig store jubileet i 2028.