Tar i bruk LNG-bil med Reodor Felgen-løsning

Litra Gass har fått overlevert Norges første Volvo LNG-lastebil, som har en noe original løsning for tanking av drivstoff.

Publisert
Volvo LNG
BILDETEKST: Tre fornøyde karer under overleveringen av Norges første Volvo FH LNG lastebil til Litra Gass AS, fra venstre administrerende direktør i Litra Gass AS, Steinar Karlsen, markeds- og kvalitetsdirektør Morten Tønjumshagen og til høyre produktsjef i Volvo Norge Jo Øystein Nyhus.

Steinar Karlsen i Litra Gass har vært en pioner i arbeidet med å få gass som drivstoff i tunge lastebiler.

Dermed er det vel ikke så merkelig at dette selskapet fikk den første Volvo LNG lastebilen som kom til landet.

Lastebilen skal for øvrig danne grunnlaget for å spesifisere en handel på ytterligere 10 Volvo LNG-biler til Litra innen kort tid. Videre er målet, slik YrkesBil.no har fortalt tidligere, 100 LNG-biler innen 2022.

– Dette har jeg virkelig tro på. Jeg har fulgt utviklingen av drivstoffsystemet og enhetsinjektoren over tid, uttaler Steinar Karlsen, administrerende direktør i Litra Gass AS, i en pressemelding.

– Og som Norges største transportør av gass er vi jo nesten forpliktet til selv å kjøre på gass, legger han til.

Bilen er en Volvo FH 460 6x2 trekkvogn med den største gasstanken på 205 kg. Akselavstanden er på 3,70 meter. Årsaken til den, i norske øyne, lange akselavstanden er for å få plass til den største tanken med hensyn til rekkevidde.

Viktig støtteordning
Karlsen påpeker viktigheten av at Enova støtter kjøp av de nye lastebilene, infrastruktur og nye produksjonsanlegg for biogass. Støtten dekker inntil 50 % av merkostnaden for chassiset.

Han mener overgang til økt bruk av biogass i samfunnet er en fornuftig utvikling, ettersom gassen utvikles av råvarer som ellers ville ligget og råtnet opp og påført atmosfæren CO2- utslipp.

– Denne løsningen, som ved bruk av biodrivstoff kan redusere CO2 avtrykket med inntil 100%, krever jo også etablering av en helt ny infrastruktur for fylling av flytende gass. Interessen for bilene har vært stor, og jeg vil tro den vil bli enda større nå som bilene er her og snart vil gå i trafikk, sier produktsjef i Volvo Norge Jo Øystein Nyhus.

– Om nå Volvos teknikk med bruk av diesel som tennmiddel viser seg å være like effektiv som ved bruk av diesel, er det jo bare å gasse på og få disse produktene ut i markedet, sier Karlsen.

Men Volvo er langt fra alene om å satse på LNG for tiden, også Scania og Iveco har lansert flere LNG-lastebiler i senere tid.

Reodor-løsning
I alle overganger til nye drivstoff og ny teknikk, er det en utfordring med infrastruktur for tanking. Her har en kreativ Steinar Karlsen selv funnet løsningen.

– Vi har jo en hel tanksemi med biogass bak oss. Vi har fått frem en løsning der vi kan koble oss til vår egen tank og tanke ned flytende gass til bilen. Dermed er vi helt uavhengige av infrastruktur for tanking. Og rekkeviddeangst blir et fremmedord, sier han med et smil.

Med en tanksemi med 22,5 tonn gass kan bilen gå hvor langt som helst. En smart løsning takket være en Reodor Felgen, i form av Steinar Karlsen, og leverandører som har sett behovet.

– Jeg må jo også få lov til å si at dette har vært mulig fordi jeg jobber i et system med en sjef som ser nytten i folk som er kreative – og får holde på. Og det er mulig fordi vi er en stor aktør med økonomisk evne til å drive pionervirksomhet sier Karlsen.

Store gevinster
Markeds- og kvalitetsdirektør Morten Tønjumshagen i Litra-konsernet applauderer.

– I våre selskap har vi i dag ca. 300 tyngre kjøretøy og vi kjører ca. 35 mill. kilometer pr år, det er klart at enhver endring vi gjør i forhold til reduksjoner av våre miljøutslipp vil gi store miljøgevinster sier Tønjumshagen.

Etter at bilen er benyttet i promotering overfor kunder og myndigheter, skal den i trafikk for en annen pådriver for bruk av biogass i transportsektoren, Air Liquid Skagerak AS. Der skal bilen transportere biogass til kunder i Norge.

Powered by Labrador CMS