- Richard kjørte billigst
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Richard kjørte billigst
Richard Lillemo fra Stjørdal gikk til topps i den norske finalen av Volvos sjåførkonkurranse. Nå skal han delta i verdensfinalen i Gøteborg.

alt

Volvo Trucks Driver Challenge går ut på å kjøre med så lavt drivstofforbruk som mulig, og i helgen var det norsk finale på Rudskogen Motorsenter i Østfold. 

16 sjåfører deltok i finalen.

Close race
0,21 liter diesel skilte vinner Richard Lillemo og finalekonkurrenten Trond Morten Olausen fra Drammen i to i finaleheat som gikk over to runder på Rudskogen motorsenter, med en kjøretid på mellom 10 og 11 minutter.

Etter innledende runder ble det til slutt Richard Lillemo fra Stjørdal i Trøndelag som stakk av med seieren etter at han møtte Trond Morten Olausen fra Drammen i finalen. 0,21 liter diesel skilte de to i finaleheatet som gikk over to runder på motorsenteret, en kjøretid på mellom 10 og 11 minutter.

I september reiser Richard Lillemo til verdensfinalen i Gøteborg hvor han skal kjempe om heder og ære mot over 130 deltakere fra hele verden.

Richard Lillemo kjører til daglig for Isak D Westgaard AS, mens den andre finalisten kjører for entreprenørfirmaet Isachsen i Drammen.

- Konkurransen arrangeres hvert annet år og i år gjorde vi en vri hva angår å finne de beste sjåførene som kunne kjempe i en norsk finale. Tidligere har vi arrangert lokale konkurranser for å finne de beste finalistene, i år benyttet vi Volvo Dynafleet, som blant annet logger hvordan en sjåfør kjører med tanke på drivstofforbruk, forteller Kate Andersen i Volvo Norge.

"Feil" vei
Hver forhandler gikk gjennom sine kunders sjåfører på Dynafleet – for å plukke ut de som er best på å kjøre billig.

Konkurransen gikk motsatt vei av hva alle andre kjører på motorsenteret, men det hadde sin bakgrunn i at man ønsket å utfordre deltakerne på to kraftige motbakker.

- Vi benyttet to så å si identiske lastebiler med dumperpåbygg, lastet til 26 tonn og alle resultater ble logget via Dynafleet. I hver bil sikret en sensor fra samarbeidspartner Transportkompetanse for at alle fulgte reglene som var satt opp, forteller Jan Erik Pedersen, Dynafleet-ekspert i Volvo.

--------------------------------------

Disse deltok i landsfinalen

Richard Lillemo, Isak D Westgaard AS – Stjørdal

Odd Eystein Noem, AS Rolleiv Pedersen  - Steinkjer

Bjørn Freddy Georgsen, Meyerhip Logistkk AS – Mo I Rana

Kjell Geir Knutsen, Conteainer Consult AS – Ålesund

Margrete Strømsvåg, Roger Nilsen AS – Trofors

Vidar Villanger, Litra Gass AS –  Bergen

Dan Tore Båtevik, Nistad AS – Bygstad Sogn og Fjordane

Tor Arne Frivold, MBT – Mandal

Knut Grøtting, Hoyer Norway as – Gran Oppland

Bent-Gøran Øiseth, Hoyer Norway as – Tønsberg

Calin Cosmin, Harlem- solutions a/s – Fredrikstad

Emil Johansen, Weensvangen - Ved og Olje AS – Espa Hedmark

Svein Kenneth Andersen, Trond Johnsen Transport AS - Løten

Robert Morath Halvorsen, Kongsberg Entreprenør AS - Skollenborg

Kim Larsen, Tipp Transport - Porsgrunn

Trond Morten Olaussen, Isachsen AS - Drammen


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1957 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 218 LASTEBILER TIL SALGS