Bildeling hos IKEA

Sammen med Renault har IKEA innført et bildelingssystem med små og store varebiler.

Publisert

Renault Mobility er bilprodusentens eget bildelingsselskap. I Frankrike har de gått sammen med franske IKEA om et spesielt program.

Det skal rulles ut ved 32 varehus og til sammen 300 biler skal ut i første runde.

I tillegg til Trafic og Kangoo – også den elektriske versjonen, skal et antall elektriske Zoe stå til disposisjon.

Innen to år skal flåten utelukkende bestå av elektriske biler, sier Renault, så der fikk vi svar på «når komme el-Trafic»?

Dette er åpenbart bare starten på IKEAs initiativer etter at de sluttet seg til det globale EV100-initiativet, der deltakerne forplikter seg til å akselerere innføringen av el-biler.

Pia Heidenmark-Cook, møbelgigantens miljøansvarlige, forteller at innen 2030 skal 355 IKEA-filialer i 29 land være utstyrt med elbilflåter.

Og utbyggingen av lademuligheter skjer i ekspressfart – i løpet av neste år skal slike finnes i tilstrekkelig antall ved alle tyske IKEA-sentre for eksempel.

Renault Mobility driver for tiden 180 bildelingsflåter i Frankrike og regner derfor med at de har mer enn nok erfaring til også å betjene en stor partner som denne svensken.

Tjenesten er komplett digital, alle operasjoner skjer over telefonen. I Frankrike vil en bil koste fra 7 Euro pr. time og oppover – avhengig av størrelsen.

Der Spiegel har sjekket hvordan det står til med IKEA i Tyskland og funnet ut at der er det ingen landsdekkende planer om noe tilsvarende.

Men i Hamburg Altona stiller de transport-sykler til rådighet for kundene. Og i Freiburg har de, sammen med byens myndigheter, et par Kangoo Z.E. som lades med strøm fra lokale fornybare kilder, og som lånes ut gratis i inntil to timer.

Powered by Labrador CMS