-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bussprodusent lanserer elektrisk lastebil
Spanske Irizar vil satse på elektriske lastebiler for bybruk.
I forbindelse med åpningen av sin nye, store fabrikk for elektriske kjøretøy i Aduna, nordøst i Spania, hadde Irizar – som for de aller fleste er mest kjent for sine busser – en liten overraskelse på lur.
Skjønt, liten – vi snakker om en 6x2 lastebil på rundt åtte meter og lastekapasitet på cirka 18 tonn. Irizar ie truck, som nyvinningen heter, har en elektrisk motor som forsynes med strøm av li-ion batterier (kapasitet er ikke oppgitt).
For litt mer krevende oppdrag kan du også få bilen levert med en gassdrevet (CNG) rekkeviddeforlenger. I første omgang er det som renovasjonsbil den er mest aktuell.
LES OGSÅ: Elektrisk i Madrid
Lastebilen skal være utrustet med den nyeste sikkerhetsteknologien, og produsenten trekker frem stabilitetskontroll, adaptive dempere, filskiftevarsler og automatisk nødbremsesystem. Ett-trinns adgang til førerhuset nevnes også som en fordel for sjåføren.
Så veldig overraskende er det kanskje heller ikke. Lastebilen er vel mer en naturlig konsekvens av at konsernet investerer betydelige midler i utviklingen av elektriske busser, og at de ønsker å utnytte teknologien så bredt som mulig.
I den nye «elbilfabrikken» på 18.000 kvadratmeter har Irizar investert 75 millioner euro.
«Fabrikken vil ikke bare produsere elektriske busser, men også andre typer nyttekjøretøy som kompletterer moderne byers behov for elektromobilitet», skriver selskapet i en pressemelding.
Innledningsvis er produksjonskapasiteten på 1.000 kjøretøy i året, og det opplyses at fabrikken skal gi mellom 300 og 500 nye arbeidsplasser de neste fem årene.
Av busser produseres det 10,8 og 12 meters bybusser, modeller som har vært i drift i europeiske byer siden 2014, 18 meter lange leddbusser og snart vil produksjonen av dobbeltleddede busser starte opp. Alt elektrisk, selvfølgelig.