VDL skal levere 40 elbusser til Oslo

Unibuss har signert storkontrakt med nederlandske VDL Bus & Coach om leveranse av 40 elektriske busser som skal settes i trafikk i Oslo våren 2019.

Publisert
VDL Elbuss til Oslo
12-METER: VDL Citea SLF 120-Electric.

Ifølge Unibuss er dette den største bestillingen av elbusser til Norden noen sinne.

– Oslo er europeisk miljøhovedstad i 2019, og vi som jobber med kollektivtransport har et ansvar for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlig. Med disse 40 elektriske bussene tar vi et stort steg i riktig retning for å gjøre det bedre å bo i Oslo. Og vi er svært glade for å få en så solid og erfaren leverandør som VDL med oss på laget, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Han lover de reisende i hovedstaden en langt mer stillegående og behagelig reise når busstilbudet i Oslo nå elektrifiseres.

BAKGRUNN: Oslo får 70 nye elbusser

Elektriske leddbusser
Fra våren 2019 setter Unibuss inn fullelektriske leddbusser fra VDL på linje 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i Oslo sentrum. I tillegg blir linje 74 helelektrisk, da VDL skal levere 10 elektriske 12-metersbusser til denne linjen.

Alle bussene er av typen VDL Citea Electric, med maksimalt med sitte- og ståplasser, og store vinduer.

VDL Bus & Coach er en av Europas største bussprodusenter. Produksjon foregår i Nederland og Belgia.

– Vår brede erfaring med e-mobilitet som vi skal bidra med underveis i overgangen til elektrisk kollektivtransport blir viktig, sier Sami Ojamo, Interim Managing Director i VDL Bus & Coach Norge.

Produsenten er glade for at de nå kommer inn på det norske markedet.

– Norge har en rask utvikling og leder an i Skandinavia når det gjelder overgang til nullutslipp fra offentlig transport, sier Alex de Jong, Business Manager public transport i VDL Bus & Coach bv.

Største nordiske elbussflåte
Erfaringen kommer godt med når leverandøren nå skal være med på å elektrifisere Oslo. Den store bestillingen av elektriske busser kommer som en følge av at Ruter har inngått avtaler med flere busselskaper om å sette inn et stort antall elektriske busser i løpet av 2019.

Unibuss vil operere totalt 42 av 76 elektriske busser i Oslo.

Unibuss kjører i dag allerede to 12-meters batterielektriske busser fra polske Solaris på linje 74, i en pilottest med oppdragsgiver Ruter. Norgesbuss kjører også to 12-metere fra Solaris, mens Nobina kjører to elektriske 18-meters leddbusser fra kinesiske BYD.

––––––––––––––––––––-

ELEKTRISKE LEDDBUSSER:

Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54

Type: VDL Citea SLFA 180-Electric

Sitteplasser: 46

Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading

Batterikapasitet: 170 kWh

Maksimal ladeeffekt: 450kW

Lengde: 18 000 mm

Lades ved hjelp av pantograf på depot på Alnabru bussgarasje

ELEKTRISKE SOLOBUSSER:

Linje: 74

Type: VDL Citea SLF 120-Electric

Sitteplasser: 34

Rekkevidde: Cirka 70-110 km per lading

Batterikapasitet: 127 kWh

Maksimal ladeeffekt: 375 kW

Lengde: 12 000 mm

Hurtiglades med pantograf på endestopp på Mortensrud og i Vika

Powered by Labrador CMS