-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Shell satser på diesel
I USA har Shell gått sammen ed Airflow Truck Company og sammen har de drømt seg frem til fremtidens langtransporter.
Starship heter denne drømmeriggen som Shell nå har vist frem.
Formålet er å fortelle at det fremdeles er masse drivstofføkonomi tilbake i en dieseldrevet Klasse 8 bil. Fremtiden MÅ ikke være elektrisk.
De har gått sammen med et selskap som heter Airflow Truck som lenge har jobbet med å bygge om firkantede amerikanske lastebiler til noe ganske strømlinjet.
Tidlig på 80-tallet startet de med sine Cabover prototyper og i 2012 kom deres BulletTruck som dro 30 tonn tvers over det amerikanske kontinentet med et forbruk på 17,5 liter per 100 km.
Som vi ser av bildene har også Starship blitt en øvelse i strømlinjer. Under skallet finner man en vanlig Cummins X15 sekser på 400 hk og en hybrid-el bakaksel som sørger for ekstra guffe i oppoverbakker.
Bilen er også utstyrt med automatisk dekk-trykk-vedlikeholder og blant de andre tingene vi heller ikke ser er for eksempel et aktivt spjeld foran radiatoren som stenger for luftmotstandsøkende kjøleluft når det ikke er behov for slik.
Solcellefarmen på taket er på 5.000 Watt og skal forsyne det 48 Volts batteriet som forsørger bilens elektriske og elektroniske komponenter.
De praktiske prøvene skal starte neste måned med en fullastet (bilen har tillatt totalvekt på 36.000 kilo) transport fra California til Florida.
Via #shellstarship kan man følge turene fremover. Og – ikke minst – se hvor effektivt (nyttelastkilometer i forhold til energiforbruk) en skreddersydd truck kan bli.