-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Shell satser på diesel
I USA har Shell gått sammen ed Airflow Truck Company og sammen har de drømt seg frem til fremtidens langtransporter.
Starship heter denne drømmeriggen som Shell nå har vist frem.
Formålet er å fortelle at det fremdeles er masse drivstofføkonomi tilbake i en dieseldrevet Klasse 8 bil. Fremtiden MÅ ikke være elektrisk.
De har gått sammen med et selskap som heter Airflow Truck som lenge har jobbet med å bygge om firkantede amerikanske lastebiler til noe ganske strømlinjet.
Tidlig på 80-tallet startet de med sine Cabover prototyper og i 2012 kom deres BulletTruck som dro 30 tonn tvers over det amerikanske kontinentet med et forbruk på 17,5 liter per 100 km.
Som vi ser av bildene har også Starship blitt en øvelse i strømlinjer. Under skallet finner man en vanlig Cummins X15 sekser på 400 hk og en hybrid-el bakaksel som sørger for ekstra guffe i oppoverbakker.
Bilen er også utstyrt med automatisk dekk-trykk-vedlikeholder og blant de andre tingene vi heller ikke ser er for eksempel et aktivt spjeld foran radiatoren som stenger for luftmotstandsøkende kjøleluft når det ikke er behov for slik.
Solcellefarmen på taket er på 5.000 Watt og skal forsyne det 48 Volts batteriet som forsørger bilens elektriske og elektroniske komponenter.
De praktiske prøvene skal starte neste måned med en fullastet (bilen har tillatt totalvekt på 36.000 kilo) transport fra California til Florida.
Via #shellstarship kan man følge turene fremover. Og – ikke minst – se hvor effektivt (nyttelastkilometer i forhold til energiforbruk) en skreddersydd truck kan bli.