-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Volvo med hydrogen
ULEMCo er et hydrogen-fokusert selskap i Storbritannia som gjerne bygger om til hydrogendrift. Nå har de gjort klar en Volvo, men droppet brenselcellene.
Vi har tidligere hørt om en og annen DAF som har vært bygget om hos ULEMCo og som nå går på hydrogen.
Men det er den type hydrogendrift vi har kjent til en stund nå – det vil si helelektriske biler der strømmen kommer fra bilens eget kraftverk.
Hydrogenfyrte brenselceller som igjen leverer strøm til elmotorer eller batterier.
LES OGSÅ: Hydrogen-ordre i megaklassen
Denne Volvoen er annerledes, og er på en måte tilbake-til-røttene. En av de første forbrenningsmotorene, oppfunnet av Isaac De Rivaz i 1804 (han bygget sågar en slags bil rundt den) brukte hydrogen som drivstoff.
Men det å bruke en vanlig forbrenningsmotor som slurper i seg hydrogen i stedet for diesel eller bensin er det lenge siden vi har hørt om. Sist var vel da vi kjørte BMWs 7-serie, som skulle serieproduseres – men som egentlig aldri ble noe av.
Det var noe med at denne måten å bruke hydrogen på kanskje ikke var den mest effektive.
LES OGSÅ: Første hydrogenbil på grønne skilt
Men sannsynligvis vet ULEMCo noe vi andre ikke vet, siden de går opp denne stien igjen.
De forteller at den Volvo FH16-bilen de har bygget om nå gir «minst 300 hk», og ved å laste 17 kg hydrogen har den ca. 300 km. rekkevidde.
Ikke et ord riktignok, verken om hvilken motor eller hva slags tanker som brukes.
LES OGSÅ: Toyota-buss på hydrogen
ULEMCo’s grunn til å gjennomføre dette prosjektet, sier de, er å vise frem en oppskrift der man kan «null-carbonisere» en tung bil, nesten uten at det koster noe.
Men det er jo fremdeles et spørsmål om hvor mye man må betale for hydrogenet før man ser hvor «billig» dette er.