Elektrisk brannbil
Elektrisk brannbil
Elektrisk brannbil

Elektrisk brannbil

Det var vel bare et spørsmål om tid, etter el-lastebiler, el-varebiler og el-busser at vi også skulle få en el-brannbil. Her er den første.

Publisert

Kreisel Electric er gode på batterier og Rosenbauer er velkjente brannbekjempere. Det er mer enn 100 år siden Johann Rosenbauer begynte å bygge utstyr for innsats mot brann, og siden den gang har selskapet har hovedkvarter i Linz.

Det er nøyaktig 100 år siden de bygde sin første brannbil. Den hadde bensinmotor. Den de viser i dag har en 120 kW batteridrevet elmotor og en batteripakke fra Kreisel på 86 kWh.

De påstår det er Europas første fullelektriske brannbil – jeg går ut fra at Rosenbauer har så god oversikt over slikt slik at de kan stå for en slik påstand..

Nå viser jo bildene at det er ikke noen fullverdig brannbil, sånn med stige og bjeller og resten av det obligatorisk stashet. Dette virker mer som en innsatsvogn. Men siden den er tatt i bruk av Brannvesenet i Linz må vi jo godta at det er en ekte brannbil. Det er i hvert fall rød.

Den er bygd på en Mercedes-Benz Sprinter som vanligvis er basis for Rosenbauers KLF-L modell, og har vært under planlegging i to år.

Men da man først bestemte seg for konstruksjon og byggeform tok det bare to måneder å bygge den om til elektrisk.

Den er 745 cm. lang på en akselavstand på 433 cm. Og hele el-pakken, batterier og motorer veier 620 kg.

Den lades på stasjonen (FHKW Mitte, heter basen for denne bilen) og det tar 80 minutter å lade den opp til 90 %. Det gir den en rekkevidde i innsats på totalt 160 km.

Man regner med at bilen vil bli meget billigere i drift enn en fossil-drevet og med de beregnede 12.000 km/år vil den redusere CO2-utslipp med 4,8 tonn.

Se video av den elektriske brannbilen her:

Powered by Labrador CMS