img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Volvo/Renault: først til el-pluggen
Det er nesten så man tror Renault og Volvo konkurrerer om å være den første i familien som plugger bilen sin i kontakten.

alt

Bare noen dager før Volvo har invitert til el-lastebil-fest i Gøteborg kommer Renault med en melding om at de er klare til å sende en serie elbiler ut på markedet. «For nå er tiden inne til å konkurrere med dieselbiler».

Renault har selvfølgelig også testet elbiler de siste årene. De sier at de begynte med dette for alvor i 2009, og var faktisk på markedet med en elektrisk Maxity allerede i 2010 – men det ble aldri noe volum av det.

Det skal imidlertid endre seg nå som det bygges en egen elbil-linje på lastebilfabrikken ved Blainville-sur-Orne i Normandie.

Men i kappløpet om å komme Volvo i forløpet har franskmennene glemt å fortelle oss noe nærmere om hvilke biler de tenke å elektrifisere.

Det eneste de skriver i pressemeldingene er at dette er et resultat av lang tids testing i virkelig trafikk sammen med gode kunder.

De bilene vi kan vente oss er beregnet på «urban og peri-urban (!) innsats».

Vi får også beskjed om at null-utslipp er en av hjørnestenene i Renaults strategi for urban transport, og de minner om at elbiler kan bidra til å minske trafikktettheten ved at lydløs fremdrift gir bedre muligheter for å operere når folk sover.

Men vi vet at fabrikken har hatt en rekke testbiler i 12-16 tonns klassen ute hos store kunder som Guerlain, Carrefour, Nestle og Delanchy de siste årene, i tillegg til de Maxity de har klart å selge.

«Det er den som har hjulpet oss til å opparbeide et nettverk som nå er i stand til å selge, vedlikeholde og reparere elektriske biler», sier Francois Savoye, ansvarlig for Renault Last sin energi-effektivitets strategi. «Men dagens elektriske biler er konkurransedyktige – det var de ikke i 2010» føyer han til.

Nå føyer også pressemeldingen til at grunnen til at Renault er kommet såpass langt er at de har kunnet trekke på de imponerende Forsknings- og Utviklings-muligheter de har hos Volvo. Og selvfølgelig også utveksling av kompetanse – ikke minst ved den felles utviklingen av elektriske busser de har gjennomført».

Det er med andre ord sannsynligvis en veldig vennskapelig konkurranse de to fabrikkene legger opp til nå. Kanskje de til og med allerede er enige om hvem som blir først til pluggen?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1677 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 150 LASTEBILER TIL SALGS