Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Mercedes-Benz Citaro på strøm

Till Oberwörder er ny sjef for Daimlers buss-divisjon.

Elektrisk Citaro er klar

Den årlige pressekonferansen til Daimler Buses inneholdt to vesentlige nyheter. Ny sjef, og at elektrisk Citaro nå er offisiell.

Publisert

Etter lang testperiode, ikke veldig hemmeligholdt, og etter at de første hybrid-Citaroene allerede er levert, ble vi nå fortalt at de første helelektriske bussene skal leveres før året er omme.

Det er et kollektivselskap med det kjekke navnet Rhein-Neckar-Verkehr GmbH som er den første kunden, og det er egentlig ganske passende når vi ser på logistikken. El-bussene blir bygget på den vanlige Citaro-linjen hos EvoBus i Mannheim – og dette transportselskapet har sitt hovedkvarter i samme by.

Bussen lagrer energien i lithion-ion batterier og drives av den samme portal-akselen som i hybrid-versjonen. Det vil si to navmotorer på 125 kW hver. Konstruksjonen gjør det mulig å bygge inn inntil 10 batterimoduler, men i denne første versjonen er det snakk om fire moduler bak, der dieselmotoren satt i gamle dager, pluss to moduler på taket. Det er plass til enda noen moduler, hvis kunden ønsker, slik at man kan få ti slike med totalt 243 kWh.

Bilen er ment å lades i depot og leveres også komplett med depot-ladestasjoner. Men det er også alle muligheter til å utstyre den med punkter for underveis-lading. Enten med kontakt eller induksjon.

Med ti batterimoduler veier denne Citaroen 13,7 tonn, der batteriene veier 2,5 tonn. Daimler har jobbet hardt med vektfordelingen her, og med tillatte akselvekter kan man legge på 5,8 tonn – tilsvarende 80 passasjerer.

Det er allikevel 20 færre enn en konvensjonell buss kan ta med seg. Daimler sier imidlertid at fremskrittene i batteriteknologien går så fort at det skal ikke ta lang tid før neste generasjon elbusser har samme kapasitet som dieselbussen.

Slik bussen er nå, med alle modulene på plass har den en rekkevidde ved ideelle omstendigheter på 250 km. Men Mercedes snakker om «system-relevant» rekkevidde. Det vil si kjøring etter SORT2-syklusen, med friskluftanlegg og alle komfortinnslag på gang. Og da er vi nede i ca. 150 km. Med full elektrisk oppvarming er grensen nede på 110 km.

Det står flere el-Citaro-kunder på vent, får vi vite, og utviklingen av fremtidige generasjoner går for fullt.

Buss-divisjonen til Daimler går også for fullt. 28.700 busser og chassiser ble utlevert i fjor, med en omsetningsvekst på fire prosent til 4,4 milliarder euro.

Gode prognoser er det også: En Asia-vekst på 33 % kommer til å fortsette. I Brasil økte man med nesten 50 %, tilsvarende regner man med i år. Ny importør for Setra i USA kommer til å bringe resultater og nye markeder med nye, spesialtilpassede modeller, i for eksempel Kenya eller Taiwan vil også gi mersalg.

Det er med andre ord en bra butikk Hartmut Schick (56) etterlater seg når han nå flytter og blir sjef for Daimler Trucks Asia. Han overlater buss-sjef rollen til Till Oberwörder (47). Han har gått en god skole: han ledet salg og marketing for Mercedes-Benz Vans fra 2006 til 2011.

Da ble han sendt til EvoBus der han blant annet ledet dobbel-brand strategien Setra/Mercedes-Benz, og var sentral i å bygge ut bussenes internasjonale markedsposisjon. Der ble han til 2015 hvor han fikk ansvar for Marketing, Salg og Service for Mercedes-Benz Trucks. Inntil han nå, 1. april, er tilbake igjen i Mannheim.

Powered by Labrador CMS