-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hydrogen-ordre i mega-klassen
40 hydrogenbusser i en jafs – større innslag av hydrogen i kollektivtransport har vi vel aldri sett før. I hvert fall ikke i Europa.
I sommer var vi med Toyota på en spennende hydrogenreise gjennom Tyskland, som startet med personbilkjøring fra Hamburg, via innblanding av hydrogen i husholdningsgass og overskuddsgass til hav pris i Ruhr-området, til et hydrogenfyrt elektrisk fly i Stuttgart.
Underveis kjørte vi også buss i nærheten av Köln. Busser spesialbygget av Van Hool (vekt over bakakslene satte for eksempel spesielle krav) som ble fylt av gass som ellers ville vært rent avfallsprodukt fra industrien i området.
Alle som deltok i pilotprosjektet var svært positive, og alle regnet med at det ville utvides.
Det får vi bekreftet nå. Van Hool forteller om 30 busser som skal leveres til regionaltrafikken i Köln og 10 som skal til Wuppertal.
Dette er busser som fremdeles er i eksperiment-stadiet – prisen alene forteller om det, selv om alle ser det som svært lovende at nå betaler man mindre enn 1 million Euro pr. buss. Man har også utviklet brenselceller sammen med Ballard som nå bruker ca. åtte kg. hydrogen pr. 100 km, og klarer en rekkevidde på 350 km.
Spesielt for Wuppertal-trafikken er disse bussene svært velkomne. «Siden elektriske busser ikke har stor nok rekkevidde for vårt behov er vi glade for at hydrogenbussene er kommet på det nivået de er nå», sier Ulrich Jaeger leder for WSW mobil GmbH, og legger til at «siden vi også produserer hydrogen på svært bærekraftig vis blir dette prosjektet vårt en one-stop-shop».
Van Hool har lang erfaring med hydrogendrift. De første brenselcellebussene gikk til USA i i 2005. Siden 2007 har de bygget dem for europeiske kunder. Siden mai 2014 har de vært i bruk i Köln. Til nå har de bygget 53 slike busser – 32 for europeiske kunder. Denne nye ordren er altså større enn deres europeiske totalleveranser til nå.
Bussene som skal leveres er av typen A330, 2 akslet og 12 meter. 29 sitteplasser, 46 eller 49 ståplasser pluss to rullestoler og en barnevogn. El-motoren fra Siemens yter 210 kW og bussene fylles med 38,2 kg hydrogen ved 350 bar. Reservebatterier på 36 kWh støtter fremdriften, så vi kan trygt snakke om en hybridløsning her også – men altså, elektrisk hele veien.
Bussene skal rulle ut fra Van Hool fra annet halvår neste år.