-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Actros på strøm
Nå begynner Daimler å levere ut de første batterielektriske Actrosene. Ti flåter i Tyskland og Sveits skal i løpet av de neste månedene få sin.
Nå har Mercedes-Benz vist frem el-utgaven av den tunge bilen sin. Du skal se godt etter for å se at dette er en batterielektrisk versjon – her er det ikke snakk om å tette igjen fronten for eksempel.
«Dette skal ikke være noen Show-Mobile», sier Stefan Buchner, Mercedes-Benz lastebilsjef. Og han legger til at disse bilene får en godkjenning som gjør at de kan kjøre overalt, uten begrensninger.
Dette er altså bare «vanlige» Actroser som har fått ettermontert en batterielektrisk drivlinje – man er med andre ord fremdeles et godt stykke unna de dedikerte batteribilene som Daimler har vist konseptutgaver av.
Urban e-Truck, for eksempel. Blant annet ved siste IAA.
Disse bilene som nå skal ut i offentlig trafikk og tjene som prøvekluter i 12 måneder fremover, er bygget i to versjoner. Fra 18 til 25 tonn totalvekt. Li-Ion batteripakkene er på 240 kWh og skal kunne sørge for en rekkevidde på 200 km. Mercedes beholder forresten to biler selv for egen utprøving.
Kundene er valgt ut fordi de har forskjellig karakter slik at bilene kan settes på mange forskjellige virkelig-liv prøver. Det er hverdagsdugelighet og kost under kjente forhold man nå skal sjekkes ut.
Her skal det gjøres alt fra matvare-distribusjon til byggeplass-jobbing. En skal til og med kjøre til silo.
Alle, bortsett fra den siste, får påbygg fra Schmitz Cargobull.
LES OGSÅ: Elektrisk lastebil fra Renault i 2019
Alle blir selvfølgelig utstyrt med et meget omfattende data-registrerings-system. Her er det mye mer enn bare kjørestrekning, rekkevidde, ladetid og slike opplagte ting som skal fanges opp og deles. Både produsenten og brukerne får tilgang til alle informasjoner. Det vil også bli lett å sammenlikne dem med de «normale» verdiene man har samlet fra de dieselbilene som har gjort, og fremdeles skal gjøre, de samme jobbene.
Når den første 12-måneders perioden er over skal bilene ut til 12 nye kunder. Mercedes har for lengst sagt at de regner med en to års test-periode slik at man har tid til å tenke seg om før den virkelige serieproduksjonen settes i gang fra 2021.
De har også fortalt at etter presentasjonen i Hannover for halvannet år siden har de fått 150 helt konkrete, dønn seriøse kjøpsforespørsler.
LES OGSÅ: Volvo Trucks sender elektriske lastebiler ut på veien
Mercedes-Benz sier ikke noe om hva de ti «kundene» skal betale for dette. Og vil overhodet ikke antyde hva en slik bil vil komme til å koste.
De ti som får glede (forhåpentlig) av denne første runden er Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel, Ludwig Meyer, pfenning logistics, TBS Rhein-Neckar og Rigterink i Tyskland, og Camion Transport Migros fra Sveits.