Knut Martin Breivik, fagsjef for forhandler- og verksteddrift i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bjørn Inge Olberg, senioringeniør ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Statens vegvesen Vegdirektoratet
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Grønt lys for raskere registrering av tungbiler

Lastebilbransjen jubler: Endelig skal Statens vegvesen innføre sentralisert, elektronisk dokumentkontroll for enkeltgodkjenning av tunge kjøretøy. Med det skal prosessen bli raskere og mer rettferdig.

Publisert

– Dette er en stor seier for oss, sier Knut Martin Breivik til YrkesBil.no.

Han er fagsjef for forhandler- og verksteddrift i Norges Bilbransjeforbund (NBF). Det var de som tilbake i april 2013 tok initiativ overfor Statens vegvesen for å få en mer effektiv og rettferdig registreringsprosess. Siden har også Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Påbyggergruppen vært med på å jobbe frem en løsning.

Det har tatt tid, men nå er Breivik glad for at prosessen omsider går fra prosjekt- og pilotfase, over i virkelig produksjon. 5. mars starter nemlig utrullingen av den nye registreringsordningen. I første omgang til de forhandlere som har vært med på pilot og test.

– Dette vil gjøre enkeltgodkjenning ekstremt mye enklere, og prosessen vil ta mindre tid for både bransjen og Statens vegvesen. Vi må gi honnør til veivesenet som har vært både lydhøre og offensive når prosjektet først kom i gang, sier Breivik.

Veivesenet anslår selv at de vil spare inn 327 dagsverk, og at bransjen potensielt kan spare 1.664 dagsverk, på endringene.

Forskjellsbehandling
Egentlig skulle det vel vært en selvfølge at identiske busser og lastebiler får samme behandling uansett hvilken trafikkstasjon de fremvises for registrering. Men det har langt ifra vært tilfellet, noe bransjen har klaget over lenge og veivesenet har innrømmet.

Mange påbyggere, importører og forhandlere av tunge kjøretøy har i årevis vært frustrert over en tungrodd godkjenningsprosess, med ulik tolking og praktisering av regelverket.

Det er velkjent at fremlagt dokumentasjon har blitt tolket ulikt ved forskjellige kontrollsteder, og at flere som skal vise et kjøretøy derfor selektivt velger kontrollstasjoner. Historiene er mange om de som gjerne kjører mange mil omvei – forbi de «utfordrende» kontrollstasjonene – for å komme til en kontrollstasjon man har bedre dialog med.

En enkeltgodkjenning innebærer som kjent både kontroll av dokumenter og teknisk kontroll av kjøretøyet i hall. I dag gjøres disse kontrollene samtidig på trafikkstasjonen.

I den nye ordningen er enkeltgodkjenningen todelt: Her sender den som skal registrere et kjøretøy inn elektroniske dokumenter og bilder av kjøretøyet til en sentralisert kontrollenhet. Når dokumentasjonen er godkjent kan kjøretøyet fremvises i hall – hvor det kontrolleres at alt samsvarer med dokumentasjonen.

– Ved å først godkjenne dokumentene sentralt, unngår man at importører eller forhandlere kjører bomtur og fremstiller kjøretøyet ved en trafikkstasjon uten at dokumentene er i orden, og kanskje blir sendt «hjem» igjen for å skaffe rett dokumentasjon, og så må tilbake for etterkontroll, sier Breivik.

Tre hovedmål
Senioringeniør Bjørn Inge Olberg ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Statens vegvesen Vegdirektoratet forklarer at de med den nye ordningen har tre hovedmål:

– Det er økt likebehandling, større grad av forutsigbarhet og mer effektivitet, sier han til YrkesBil.no.

For bransjens del vil dette si:

• Ikke tilpasse dokumentasjon opp mot ønsket trafikkstasjon

• Like kjøretøy fremvist på forskjellige trafikkstasjoner får samme vedtak

• Samme krav til kjøretøyets byggemønster

• Dokumentasjonens omfang og innhold optimaliseres

For etaten vil dette si:

• Økt effektivitet i godkjenningsprosessen

• Bedre omdømme

• Økt kvalitet på de vedtak som fattes

Knapt etterkontroller
Når det gjelder effektivitet viser Olberg til at med dagens enkeltgodkjenning blir 14 prosent av kjøretøyene som fremvises underkjent, og må tilbake for etterkontroll. Dette koster penger og tar mye tid. Nå forventer både bransjen og Statens vegvesen at tallet skal betydelig ned.

– Erfaringen fra pilotprosjektet med den nye sentraliserte dokumentkontrollen og påfølgende hallkontroll, viser at kun 0,2 prosent – i praksis ingen – kjøretøy må tilbake til stasjonen for etterkontroll, sier Olberg.

5. mars åpnes altså den nye permanente registreringsordningen for de ni bransjeaktørene og de seks kontrollstasjonene som har deltatt i pilotprosjektet. Deretter skal alle landets trafikkstasjoner innlemmes i systemet etappevis med mål om å inkludere alle i løpet av første halvdel i 2019.

Ansvarlig enhet for drift og gjennomføring er Statens vegvesen Region vest.

Ordningen gjelder for følgende kategorier kjøretøy:

• M3 Buss (Tillatt totalvekt over 5.000 kg og minst 10 sitteplasser)

• N2 Lastebil (Tillatt totalvekt over 3.500 kg, men maks 12.000 kg)

• N3 Lastebil (Tillatt totalvekt over 12.000 kg)

• O3 Tilhenger (Tillatt totalvekt over 3.500 kg, men maks 10.000 kg)

• O4 Tilhenger (Tillatt totalvekt over 10.000 kg)

Disse deltok i pilotprosjektet:

Region sør og Region øst i Statens vegvesen:

• Drammen trafikkstasjon

• Tønsberg trafikkstasjon

• Hønefoss trafikkstasjon

• Hafslund trafikkstasjon

• Jessheim trafikkstasjon

• Gjøvik trafikkstasjon

Bransjedeltakere:

• Norsk Scania AS

• Volvo Norge AS, Volvo Truck Center

• Volmax AS, Borgeskogen

• Volmax AS, Østfold

• Bertel O. Steen Vare-Last-Buss AS, Lørenskog

• Bertel O. Steen Buskerud AS

• Maur Bilpåbygg AS

• SKAB Norge AS

• Nor Slep AS

• Ekeri Norge AS

• Limetec Norge AS

**Du kan lese mer om ordningen i YrkesBil nr. 3**

Powered by Labrador CMS