-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Helelektriske lastebiler på gang fra Volvo
Allerede i inneværende år vil en del elektriske Volvo lastebiler gå i ordinær trafikk hos utvalgte kunder i Europa.
Volvo Trucks har lenge jobbet med utvikling av helelektriske lastebiler. Nå er de klare til å «trykke på knappen». Salgsstart blir januar 2019, melder selskapet i en pressemelding.
Dermed kommer Volvo på banen omtrent samtidig som Tesla har sagt at deres elektriske trekkvogn skal være klar. Flere andre selskaper, som Daimler, MAN, Thor og Cummins har også meldt at de vil lansere elektriske lastebiler i nær fremtid.
Utvalgte kunder i år
De første enhetene fra Volvo skal tas i bruk i samarbeid med utvalgte referansekunder i Europa allerede i år. Om det er noen norske kunder blant de utvalgte står det ikke noe om.
Produsenten viser foreløpig ingen bilder av den nye elektriske lastebilen, men det er åpenbart at det ikke er de tyngste lastebilene fra Volvo som skal elektrifiseres i denne omgang:
– Ved å bruke elektrisk drevne, stillegående lastebiler til varetransport i byer, tar vi tak i en rekke utfordringer på en gang, uttaler administrerende direktør i Volvo Trucks, Claes Nilsson (bildet).
Han viser til at uten forstyrrende støy og eksosutslipp blir det mulig å levere varer i sensitive bysentre. Transportoppdragene kan også legges til roligere perioder som sent på kvelden eller om natten.
– Dette vil redusere trykket på veiene under rushtidstrafikken, slik at både veinettverk og kjøretøy kan utnyttes langt bedre enn i dag, sier Nilsson.
Velkjent teknologi
Sjef for produktstrategi for middels tunge kjøretøy i Volvo Trucks, Jonas Odermalm, forklarer at teknologien og kunnskapen Volvo har innen elektromobilitet er basert på velprøvde kommersielle løsninger.
Mye av det er allerede i bruk i Volvos elektriske busser, samt løsninger som ble introdusert i Volvos hybridlastebiler allerede i 2010.
– Selve kjøretøyene er bare én del av det som skal til for at elektriske løsninger skal fungere i stor skala. Det å legge til rette for bærekraftig transport på lang sikt er en kompleks operasjon som krever helhetlig tenkning og en rekke tiltak, sier Odermalm.
Han forteller at Volvo samarbeider tett med kunder, bykommuner, leverandører av infrastruktur for lading og andre viktige interessenter om å utvikle det nødvendige rammeverket for elektriske lastebiler.
– Vi anser fullstendig elektrifisering av urban varetransport som det første trinnet. Samtidig jobber vi også med å elektrifisere andre typer transportbruk. Dette er bare begynnelsen, legger Claes Nilsson til.
Press på trafikksystemene
Ifølge Verdens helseorganisasjon og FN kommer 60 prosent av jordens befolkning – cirka 5 milliarder mennesker – til å bo i byer innen 2030. Dette utgjør en økning på like over 1 milliard sammenlignet med dagens nivå.
Den raske urbaniseringen vil innebære et enormt press på trafikksystemene, og mange av dem er allerede ute av stand til å takle dagens behov. Kostnadene for køer og lignende trafikkproblemer i EU-området er beregnet til 100 milliarder euro per år.
Prosjektet «Off Peak City Distribution» som nylig ble gjennomført av Stockholm kommune, de svenske myndighetene og Kungliga Tekniska Högskolan, undersøkte effektene av varetransport om kvelden og natten i sentrale Stockholm.
Siden lastebilene ikke ble brukt i rushtiden, ble transportoppdragene utført på en tredjedel av den vanlige tiden.
Miljø-jubel
Miljøorganisasjonen Zero applauderer når de hører nyheten fra Gøteborg.
– Vi vil gratulerer Volvo med en helt elektrisk lastebil. Dette er en historisk milepæl for elektrifiseringen av transportsektoren. Nå regner vi med at de andre lastebilprodusentene følger raskt etter, sier Kari Asheim, fagansvarlig transport i miljøstiftelsen Zero, til YrkesBil.no.
Hun mener lanseringen er et viktig signal og en type lastebil markedet har ventet på.
– Lastebiltransporten står for store klimagassutslipp, og globalt er dette et område vi ligger bak skjema med gode løsninger. Når elektriske lastebiler erstatter diesel betyr det reduserte klimagassutslipp, mindre støy, og bedre luft lokalt, påpeker Asheim.
Videre viser hun til at næringen selv har en ambisjon om å kutte minst 60 prosent av disse utslippene på få år – og at stadig flere etterspør utslippsfrie lastebiler fra produsentene.
– Nå kan skiftet til utslippsfri lastebiltransport i byene virkelig begynne. Derfor må lokale myndigheter følge opp med sterke bruksfordeler for disse lastebilene – som fullt bompengefritak, gunstige laste- og losseplasser og parkeringsregler, slik at vi raskt kan få et tidligmarked for elektriske lastebiler, sier Asheim.