-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ferskvarer på døren
Autonome biler vil kanskje gjøre det enklere for deg å komme til butikken. Men hva hvis de gjør det enklere for butikken å komme til deg?
Det er et start-up firma i California som stiller spørsmålet. Og de forklarer hva de mener med en presentasjon på Consumer Electronics Show i Las Vegas akkurat nå.
Der har de vist en selvkjørende, robotstyrt ferskvarebutikk.
Her er det altså ikke snakk om at du bestiller varer på nett og får dem brakt hjem til deg. Du bestiller en fiskebutikk eller et brødutsalg eller en frukt- og grønnsakbutikk som kommer hjem til deg, og til avtalt tid kan du gå ned til den og stå der og velge.
Det ligger selvfølgelig litt statistikk og tankevirksomhet i bunnen her.
Robomart, som selskapet heter, har sett at konvensjonelle butikker som har innført levering på døren for å konkurrere med online-forretningene får mange tilleggsproblemer.
En ting er at det trengs folk for å velge ut og pakke ferskvarer. Sammen med behov for bil og sjåfør blir det hele ganske kostbart.
Det viser seg dessuten at selv om ferskvarer utgjør så mye som 60 prosent av butikk-salget representerer de bare fem prosent av bestillingene på nett. Årsaken er, hevdes det, at kunder fremdeles foretrekker å velge selv i stedet for å overlate det til folk som ikke ser forskjell på broccoli og blomkål.
Derfor har altså Robomart utviklet spesialbygde ferskvare-containere på hjul, som drives av elmotor og Nvidias Level 5 Autonomy Drive Platform.
Her har man alt, inklusive ruteplanlegging og flåtestyring.
Det hele skal fungere ved at kunden bruker en app for å fortelle hva han ønsker å handle.
Når «butikken» så triller opp til avtalt tidspunkt er det bare å velge fra et omfattende utvalg og en Grab’n Go funksjon skriver ut kvitteringen.
Robomart sier at driften av disse vil koste en femdel av det en vanlig varebil for hjemmelevering vil koste. Og peker også på at ved hjelp av disse kan forretningen i realiteten mangedoble tilbudet sitt, uten å investere stort i butikklokasjoner.
De har allerede bygget sin første «bil», har søkt om en test-tillatelse for Autonome biler (det er vel mer enn 40 selskaper som har det i California nå) og akter å starte tester i San Fransisco i løpet av året.