EUROPEISK KINESER: På Busworld i Kortrijk fikk vi se den første bussen fra kinesiske BYD som var bygget ved selskapets nye fabrikk i Ungarn. Selskapet skal også bygge en fabrikk i Frankrike.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
ETABLERT: BYD har allerede elektriske busser rullende i over 60 Europeiske byer fordelt på mer enn 20 land – inkludert Sverige og Danmark.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
I NORGE: BYDs Norden-sjef Leevon Tian var nylig i Oslo på Zerokonferansen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
PÅ PLASS: En av Solaris-elbussene som skal kjøre i Oslo.
Foto: Unibuss

Kineserne kommer

Torsdag leverer den kinesiske el-kjøretøyprodusenten BYD sine første busser til Norge. Norden-sjef, Leevon Tian, lover at det snart kommer mer.

Publisert

Kjempekonsernet Build Your Dreams (BYD) har nemlig store planer for det europeiske, og ikke minst nordiske, markedet med sine elektriske kjøretøy i tiden fremover.

Etableringen er for så vidt allerede godt i gang, med elektriske busser rullende i over 60 Europeiske byer fordelt på mer enn 20 land – inkludert Sverige og Danmark.

Torsdag 30. november inntar BYD altså Norge for første gang, med to 18 meters elektriske leddbusser.

Bussene skal fra desember av betjene en av landets mest trafikkerte bussruter, rute 31 mellom Snarøya og Grorud, som en del av Ruters testprogram for batterielektriske busser i hovedstaden. Selskapene Nobina (BYD), Norgesbuss og Unibuss (begge Solaris) skal teste to busser hver på etablerte linjer. Solaris-bussene er også på plass i Oslo nå.

Hovedstadens nye elbusser skal vises frem på Rådhusplassen torsdag formiddag (mer info i bunnen av artikkelen).

– Norge og Norden er blant våre prioriterte markeder i Europa, fordi vi ser stort potensial for elektriske busser og flere andre av våre elektriske kjøretøy her. Derfor er vi glade for at vi nå får på plass de første bussene i Oslo, sier BYDs salgsdirektør for Norden, Leevon Tian, til YrkesBil.

Vi tok en prat med kineseren om Norgesplanene da han nylig var i Oslo for å holde innlegg på Zerokonferansen.

– Dette er bare starten, forsikrer han.

Europa-fabrikker
BYD er kanskje ikke like kjent for alle i Norge, men vi snakker altså om et konsern som er ranket på 43. plass blant Kinas 100 mest verdifulle selskaper. Siden etableringen i 1995 har det Shenzen-baserte selskapet vokst til over 220.000 ansatte, og har i dag mer enn 30 industriparker og fabrikker verden over.

Virksomheten startet med produksjon av batterier, men har ekspandert til fire ulike hovedområder: IT, kjøretøy, fornybar energi og monorail (jernbane med bare én skinne). Kjøretøy begynte de med så sent som i 2003, med oppkjøpet av Tsinchuan Automobile Company Limited, men BYD Auto er i dag likevel en av Kinas – og verdens – største produsenter av kjøretøy som drives av fornybar energi.

Selskapet produserer elektriske kjøretøy i mange former og størrelser – fra små personbiler, via små og store busser til lette og tunge vare- og lastebiler.

årets Busworld i Kortrijk, hvor kinesiske aktører markerte seg mer enn noen gang, fikk vi også se den første bussen BYD har produsert på sin nye Europa-fabrikk i Ungarn. Det er også kjent at skal investere 10 millioner Euro i å bygge ytterligere en fabrikk i Frankrike.

Tian forteller at BYD tilbyr komplettløsninger med ladeinfrastruktur og det hele, samtidig som han forsikrer at deres busser er fleksible og kompitable med flere ulike ladeløsninger.

Lastebiler neste trinn
På Zerokonferansen fortalte Tian om den voldsomme veksten Kina de senere årene har opplevd i antall elektriske kjøretøy, eller New Energy Vehicles (NEV) som han sier. Definisjonen innbefatter plug in-hybrider, batterielektrisk og hydrogen.

I løpet av neste år vil Kina ha over 570.000 NEV på veiene, og landet har en målsetting om å skaffe seg 150.000 lavutslippsbusser som del av sin trettende femårsplan (fra 2016 til 2020).

BYDs Europa-plan er en trinnvis etablering, hvor man starter med elektriske busser og utvider til andre typer kjøretøy etterhvert.

– Første trinn er offentlig transport, blant annet fordi vi har sett at dette området har hatt stor suksess i Kina. Vi mener en lignende utvikling er sannsynlig i Europa, hvor vi ser at stadig flere byer har høye klimamål og krever løsninger med null lokale utslipp, sier Tian.

– Samtidig jobber vi med å lære oss det europeiske og norske markedet for lastebiler. Elektriske lastebiler og lette nyttekjøretøy ser vi som et mulig trinn to. Vi har en velutprøvd plattform for lastebiler i Kina som kan bygges videre på, forteller han.

Norske partnere
I dag styres BYDs Europa-virksomhet fra Nederland, men Tian utelukker ikke et Skandinavia-kontor i nær fremtid.

– Vi er trygge på at vi i løpet av kort tid vil ha en viss bestand av BYD-kjøretøyer i de skandinaviske landene, og da vil det være veldig fornuftig å opprette et skandinavisk team som kan ta seg av kundedialogen og håndtere serviceapparatet, sier Tian.

– Snakker dere med aktuelle partnere i Norge nå?

– Ja, vi kan ikke gjøre dette alene. Vi trenger blant annet partnere som kan utføre service og kommersiell support. Når det gjelder bussene ser vi etter lokale bedrifter for service og teknisk support, sier Tian.

Han forklarer at det er aktuelt å sertifisere eksisterende verksteder som BYD-verksted, og trene opp personellet.

– Jeg har ingen konkrete navn jeg kan fortelle deg her og nå, men veldig snart. Vi er i øyeblikket i diskusjoner med flere potensielle aktører, forteller Tian.

Interessante anbud
Foruten testprosjektet i Oslo la BYD inn tilbud i Trondheimsanbudet, som for øvrig gikk til Volvo og Heuliez/Iveco. Tian er selvsagt velinformert om at 2019 blir tidenes bussår i Norge, og har merket seg at det kommer flere anbud hvor det sannsynligvis etterspørres elbusser.

– Det nye anbudet på Romerike er svært interessant, så vi forbereder oss på å delta der. Vi har også hørt om anbudet i Tromsø. Alle anbud hvor det er snakk om elbusser er interessante for oss, så det skal ikke ta lang tid før vi kommer med flere kjøretøy til Norge, sier Tian.

BYD (Build Your Dreams)

  • Kinesisk konsern
  • Etablert i 1995
  • Hovedkvarter i Shenzen
  • Har over 220.000 ansatte og mer enn 30 industriparker og fabrikker verden over.
  • Startet med batteriproduksjon. Opererer i dag på fire ulike hovedområder: IT, kjøretøy, fornybar energi og monorail (jernbane med bare én skinne).

PS. Om du vil ta de nye elbussene nærmere i øyesyn er det bare å møte opp når Ruter sammen med operatørene inviterer til offisiell lansering, med mulighet for testkjøring av elektrisk buss mellom Rådhusplassen og Vippetangen. Arrangementet finner sted ved Fisketorget på Rådhusplassen torsdag 30. november klokken 12.30-14.00

**Artikkelen sto først på trykk i YrkesBil nr. 11 - 2017. Abonnentene får de beste reportasjene først. Ikke abonnent? Bli det her!**

Powered by Labrador CMS