Norske Nel skal levere hydrogenstasjoner til Nikola i USA

Den eksklusive avtalen har en verdi på 3,6 millioner dollar, i første omgang.

Publisert
Trevor Milton på Zerokonferansen
BILDETEKST: Her er Nikola-gründer Trevor Milton fotografert på Zerokonferansen i Oslo 31. oktober 2017. Foto: Brede Høgseth Wardrum

To uker etter at Nikola Motors-gründer Trevor Milton var i Oslo for å fortelle om sine planer for produksjon av hydrogendrevne lastebiler, kan det norske selskapet Nel Hydrogen avsløre at de har skrevet en kontrakt med det amerikanske selskapet om levering av fyllestasjoner i USA.

I første omgang er det snakk om to demostasjoner som skal leveres i andre halvdel av 2018. Den første ordren har en verdi på 3,6 millioner dollar (nær 30 millioner norske kroner), opplyser Nel i en børsmelding.

Kontrakten gir også Nel rett til å bygge ut de første 16 «mega-skala» fyllestasjonene for Nikola, mellom 2019 og 2021, med en kapasitet på inntil 32 tonn hydrogen daglig.

– Vi er glade for å kunne offentliggjøre vårt partnerskap med Nikola om en felles offensiv for å utvikle «mega-skala» hydrogenfyllestasjoner. Stasjonene er basert på vårt nye klyngedesign som utnytter skalerbare elektrolysatorer for å redusere kostnaden for hydrogen, og oppnå likestilt pris med fossilt drivstoff, uttaler administrerende direktør i Nel, Jon André Løkke.

De to demostasjonene skal gi hydrogen til Nikola Motors testflåte av lastebiler som skal settes på veien i løpet av 2018.

– Vi bygger verdens største hydrogen-nettverk. Nels elektrolysatorer er velprøvd, og kjent i industrien for å være effektive og pålitelige, noe som gjør dem til en naturlig ryggrad i utviklingen av våre «mega-stasjoner», uttaler Nikola-sjef, Trevor Milton, i meldingen.

Nettstedet e24.no melder at Nel-aksjen har steget raskt på Oslo Børs torsdag, etter at nyheten om Nikola-avtalen ble kjent onsdag kveld.

– Det kommer til å gå mye mer. Dette er bare begynnelsen. Aksjonærmassen kommer til å endre seg. Dette kommer. Vi har tro på det. Det er en kontrakt med en nåverdi på 300 millioner kroner, men kontrakten kan bli 20 ganger så stor, sier analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities til nettstedet.

LES OGSÅ: Tesla letter på sløret

Powered by Labrador CMS