Årets bærekraftigste trucker

Hvis du er interessert i bærekraftig ingeniørkunst har du et vanskelig valg. Både Scania og Volvo er «Årets Bærekraftige Truck» ifølge seg selv og det italienske bladet Vado e Torno.

Publisert

Verken YrkesBil eller BIL har noensinne vært spesielt interessert i å utnevne noe som helst til «Årets».

Den Gamle Redaktør var i sin tid med da bestefaren til alle «årets» – Car of the Year – ble dratt i gang og det hele utviklet seg til det rene tøv.

Hvor mange busspriser er det for eksempel? Eller Årets Lette Lastebil. Sannsynligvis har vi også en pris for Årets Letteste Lastebil.

Og så har vi alle de nasjonale eller regionale prisene. Årets Buss i Moldavia. Årers Coach i Moldavia. Årets Minibuss i Polen.

Det er fullstendig uforståelig hvem som har glede av disse titlene. Allikevel brisker bilprodusentene seg med dem. Det er ikke lenge siden vi leste om en modell som hadde fått 87 internasjonale priser i 2016.

Da tenker jeg moren hans er stolt!

Dagens «årets» er følgende: På de respektive produsentenes hjemmeside kan vi lese:

“Volvo Trucks wins Sustainable Truck of the Year 2018” og

“Scania is Sustainable Truck of the Year in Italy”.

Begge har fått tittelen sin utlevert av det store italienske lastebilbladet Vado e Torno som attpåtil jobber sammen med Politecnico di Milano for å komme frem til vinneren.

Nå har ikke jeg orket å lese den fine skriften, det dreier seg sikker om at den ene bilen vant klassen for lastebiler med høyt tak i hytta, mens den andre deltok i klassen for biler med leveringstid over tre måneder.

Det er mulig Scania og Volvo skjønner hva de skryter av – for oss andre er det hele litt mystisk.

Forresten ble Iveco Daily NP Hi-Matic Sustainable Van of the year, og – tro det eller ei – Scania og Volvo stakk av med Sustainable Bus of the year (sammen med Mercedes). Men der var det faktisk en klar klasseinndeling!

Her ser du forsiden av bladet Vado e Torno som står bak kåringen:

Forsiden av Vado e Torno

Powered by Labrador CMS