-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Med el-vare i utleie-flåten
125 store elektriske varebiler vi overhodet ikke kjenner i Europa, skal nå inn i utleieflåten til et av verdens største transportløsnings-firmaer: Ryder.
Bilene kommer fra et California-selskap som heter Chanje (uttales for sikkerhets skyld Change – endring).
Dette er et forholdsvis nystartet firma som skal spesialisere seg på energiløsninger og last-mile leveringer.
De sier at de planlegger en rekke batterielektriske varebiler og minibusser, men deres første produkt er denne varebilen som debuterer i disse dager.
Viktig støttespiller
Nå skal ikke Ryder nøye seg med å være utleier av noen av disse bilene, de er til de grader partner for Chanje at det også skal fungere som «Exclusive Sales Channel Partner and Service Provider».
Med avdelinger over hele kontinentet, med 6000 kvalifiserte mekanikere og med transportoppdrag av alle typer kan man nok slå fast at Ryder vil kunne bli en viktig støttespiller for den lille produsenten som aldri har vært på landeveien tidligere.
Bilen det er snakk om nå er litt mindre enn den elektriske Mercedesen som UPS har sagt de skal begynne å bruke – når den blir tilgjengelig.
Vugge-til-grav overvåking
Chanje-bilen er ca. 8 meter lang, og kan laste 2700 kg eller 16,5 kubikkmeter. Den veier ca. 4.500 kg tom. Batteriet er på 70 kWh som man regner med vil gi bilen en brukbar radius på ca. 160 km.
Hva det vil koste å leie den er det foreløpig ikke sagt noe om, men pris for en nesten tilsvarende Mercedes med litt lavere lastekapasitet er 35 dollars dagen.
Bilene skal leies ut, eller leases, med det Ryder kaller sin SelectCare vedlikehold-pakke – som i realiteten er en vugge-til-grav overvåking tilknyttet selskapets omfattende flåte-styringsprogram og det skal bygges ladestasjoner der Ryder skal bruke disse bilene.