Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse

Sent, men godt

Med X-klasse tetter Mercedes det «siste hullet» i porteføljen. Den kommer sent, men godt.

Publisert

Mercedes sier dette er pluggen til det siste hullet i porteføljen – en «white spot», som de selv kaller det. For pickup er noe de ikke har hatt tidligere, med mindre vi tar med diverse G-wagen-bygg og andre sidesnekrede prosjekter.

Nå har ikke Mercedes fått til X-klassen helt alene heller, den er bygget i tett samarbeid med Nissan.

- Dette er den første premium-pickupen, sier Per Ragnar Johansen, direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy.

Virker det slik i praksis? Vi kaster oss inn bak rattet for å finne ut.

Vi starter turen fra Harahorn, og klatrer noen hundre meter opp mot Vavatn. Her krysser vi en liten elv (600 mm vadedybde, må vite!), og bestemmer oss for å kjøre helt inn i Hydalen.

Veiene er av grus, med innslag av snø – men det er ingen match for X-klassen. Det er nærmest utrolig hvor lite støy og vibrasjoner som finner veien inn i kupeen på dette grove underlaget. Det er nesten som å kjøre på asfalt.

Riktignok er opphavet til denne bilen, Nissan Navara, ganske komfortabel til pickup å være, men jeg kan ikke huske at den var fullt så tilgivende på ruskete underlag.

Navara-opphavet merkes også i interiøret, med mange knapper og brytere løftet rett fra Nissan (bilene bygges på samme samlebånd i Barcelona), men layouten er for så vidt god, kvalitetsfølelsen likeså.

Jeg savner dog flere oppbevaringsrom for å slenge fra seg telefon, hansker, penner og den slags.

Blant justeringene Mercedes har gjort er bredere sporvidde og lavere tyngdepunkt.

- Dessuten har Mercedes gjort mye med rammen, sier Pål Bergstad, salgsdirektør Mercedes-Benz Varebil.

Bilen har manuell sjalting mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift, og med firehjulsdriften kan man også legge inn lavgirserie.

Vi kjører X250d, den kraftigste av de to firesylindrede motorene Mercedes tilbyr i X-klasse. Motorene kommer fra Nissan, men det er ingen nedtur. Motorstøy er veldig godt dempet, og med 190 hestekrefter og 450 Newtonmeter under panseret klarer den seg veldig godt også ute på asfalten.

Ned igjen fra Hydalen kommer vi inn på riksvei 52 og svinger opp mot Sogn og Fjordane.

X-klasse fortsetter å imponere på asfalten, med komfortabel demping og lite støy. Mulitlink-opphenget på bakakselen må nok også få sin del av æren for den gode kjørekomforten. Differensialsperre på bakakselen er mulig å få som ekstrautstyr.

Dette er også den hevede utgaven, som har 20 mm ekstra bakkeklaring – så man trenger ikke frykte for komforten selv i høy utgave. Den hevede utgaven har en bakkeklaring på 221 mm på bakakselen.

X-klasse trekker 3500 kilo, men vi har ikke prøvd oss på kjøring med verken henger eller fylling av planet.

På vei ned igjen fra fjellet mot Sogn tar jeg en testtelefon gjennom bilens multimedieanlegg. Imponerende klar lydkvalitet. Hele multimedieanlegget bør være kjent for de som er vant til Mercedes fra før – og DAB-radio er standard i X-klasse.

Standard er også «vinterpakken», med varmeseter og oppvarmede spylerdyser, trafikkskiltgjenkjenning, filskiftvarsler og LED-belysning for planet.

Innstegsmodellen heter Pure, og derfra kan du klatre opp til Progressive og Power – hvor sistnevnte byr på godsaker som LED-lykter med spyling, 18-tommers alu-felger, elektrisk justerbare, innfellbare og oppvarmede speil, elektrisk justerbare kunstskinnseter og nøkkelfri adgang.

Selv om dette er første gang Mercedes prøver seg i denne klassen, føler de seg sikre på at kundene vil ha mye utstyr.

- Power kommer til å utgjøre mye av volumet, vi opplever at mange velger godt utstyrte biler – ganske kostbare biler, sier Per Ragnar Johansen.

- «Alle» pickuper har noe form for tilbehør, enten det er bøyler, stigtrinn, plandeksel … Det er både praktisk og pynt.

- Og selvfølgelig hengerfeste.

Når bilene kommer til Norge får de understellsbehandling og ombygging. For i utgangspunktet er alle X-klasser bygget som 5-setere. Setene tas ut og erstattes med et flatt gulv bak forsetene.

- Ombyggingen bruker kun originale festepunkter, så det er mulig å sette bilen tilbake til original stand, forteller Bergstad.

Baksetene medfølger bilen.

- Hva med Arctic Trucks og den slags ombygging?

- Det er tidlig enda, men vi kommer nok til å gjøre noe i den retning også, sier Johansen.

At Mercedes prøver å selge inn dette som en «premium-pickup» reflekteres i prisene. Aller billigste X-klasse starter på 415.000 kroner (eks. moms), og stiger til 476.000 og 509.000 for henholdsvis Progressive- og Power-utgavene.

For de som er på jakt etter personbil snakker vi 829.700, 944.500 og 983.200 kroner (inkl. moms).

Alle norske X-klasse har firehjulsdrift som standard – noe annet enn 4x4 på pickup er i praksis uaktuelt her.

På sensommeren neste år kommer også en V6-variant, X350d, med 258 hk/550 Nm – men prisene på den kommer ikke før nærmere salgsstart.

Offisiell lansering av X-klasse i Norge er 23. november.

Powered by Labrador CMS