Den moderne arbeidshesten

Den moderne arbeidshesten

Den moderne arbeidshesten

Den moderne arbeidshesten

Den moderne arbeidshesten

Den moderne arbeidshesten

Testdata og poeng

Den moderne arbeidshesten

I riktig gamle dager var det hesten som gjorde jobben når tunge lass skulle flyttes. Nå har hesten fire hjul og lasteplan. Pickupen er det moderne menneskets arbeidshest.

Publisert

Først publisert i Bil 1 - 2017.

Det er ikke mange år siden pickupene, disse små kjøretøyene med høy trekkevne, lite lasteplan og tilsynelatende evig liv, i hovedsak hadde entreprenører, kraftselskap og gård-/skogbrukere som eiere.

I USA, derimot, er det mange steder kulere å ha en stor pickup framfor vanlig personbil. Nå velter trenden innover Europa og Norge.

Mer personbil
I takt med at bilene for hver ny generasjon blir mer personbilaktige, utvides bruksområdet. I Europa tok Volkswagen det første skrittet med Amarok. Den ser slett ikke ut som en anleggsbil, og er ikke langt unna like komfortabel som mange av de store SUV-ene.

VWs valg har beveget mange av konkurrentene i samme retning. To av de andre bilene vi denne gang har reist på tur med, Ford Ranger (bygges i Sør-Afrika) og Nissan Navara (fra Barcelona) bærer også med seg mange av personbilens egenskaper. Jeg hadde ikke skammet meg over å kjøre gjester til operaen i disse to.

Det hadde jeg forsåvidt ikke med Toyota Hilux (også den fra Sør-Afrika) og Isuzu D-Max heller, men de to egner seg fortsatt bedre ute på byggeplassene enn i selskapslivet.

Fordi bilene er så forskjellige, dropper vi denne gang å gi poeng. Det er jo slett ikke sikkert at den bilen som dekker mine behov best dekker noen av dine.

Fords F-serie fra 1948
Små lastebiler har eksistert siden bilens oppfinnelse, men den moderne pickupen slik vi kjenner den i dag kom med Fords F-serie i USA i 1948. Forden ble umiddelbart en kjempesuksess, og er den dag i dag USAs mest kjøpte bilmodell uansett klasse.

Jeg har bladd 15 år tilbake i tid, og i hele denne perioden har pickupene utgjort rundt ti prosent av varebilene med grønne skilt.

Der befinner de seg fortsatt. Men ved hvert modellskifte har bilene vokst i størrelse og kompleksitet. Uten at nyttelasten har økt, har de lagt på seg og nesten doblet egenvekten på 25 år. Det har igjen tilført bilene mer trekkevne, men samtidig også mer komfort.

Trekkevne
Er trekkevne viktig, kommer du knapt utenom pickupene. SUVen skal være ganske diger før den kan trekke 3,5 tonn på kroken. Derfor egner pickupene seg ypperlig til å trekke hestehengere, tunge båter etc. Og selvfølgelig tilhenger med minigraver, kompressorer og liknende.

Sammenliknet med bilene du ser som linselus hver gang en nyhetssending fra et krigsherjet område flagrer over tv-skjermen, er de norske variantene langt mer personbilaktig utstyrt og sikkerhetsutrustet for å klare seg gjennom testene til Euro NCAP. Alle har nå sidekollisjonsputer og de fleste også hodegardin.

I tillegg leveres nå alle med automatgir for dem som ønsker det.

Mange elsker pickupenes røffe stil. Men husk at om biltypen lokker som førstevalg, vil de ute på landeveien aldri kunne konkurrere med moderne personbilers komfort og veiegenskaper.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

LES VIDERE:

- Ford Ranger

- Isuzu D-Max

- Nissan Navara

- Toyota Hilux

- VW Amarok

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS