-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Milliardbot til Scania
EU har ilagt Scania en bot på 881 millioner euro, drøyt 8,2 milliarder norske kroner. Scania anker dommen.
EU-kommisjonen har konkludert med at Scania har brutt EUs konkurranselover, skriver kommisjonen i en pressemelding.
Dermed må også Södertälje bla opp milliardbeløp etter en av lastebilhistoriens største skandaler.
Ulovlig samarbeid
Det var i 2011 Europas største lastebilprodusenter ble tatt med buksene skikkelig langt nede, etter at de i en periode på 14 år (1997-2011) hadde hatt ulovlig samarbeid på flere områder.
Kartellvirksomheten gikk ut på at produsentene avtalte listepriser på lastebiler, samtidig som de avtalte å forsinke ny teknologi som kunne redusere lastebilenes utslipp.
EUs egne etterforskere gjennomførte flere razziaer ved hovedkontorene til DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN og Volvo/Renault.
I 2014 anmeldte EUs konkurransekommisjonær, Margrethe Vestager, alle seks selskapene for kartellvirksomhet.
De andre vedtok forlik
Produsentene, som stort sett har hele lastebilmarkedet i Europa for seg selv, er senere funnet skyldige i flere tilfeller av prissamarbeid og bevisst utsettelse av å innføre ny miljøteknologi på lastebilene.
Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF vedtok i juli i fjor et forlik som ga dem bøter på totalt 2,93 milliarder euro, eller snaue 30 milliarder norske kroner. MAN slapp på sin side unna straff, fordi det var varslere fra selskapet som satte EU på sporet av skandalen.
Scania valgte å ikke gå med på forliket, men er nå altså dømt til å betale 881 millioner euro. Totalt er bøtene fra EU til lastebilprodusentene dermed oppe i 3,8 milliarder euro.
Markerer slutten
Konkurransekommisjonær Margrethe Vestager påpeker at dagens beslutning om å bøtelegge Scania markerer slutten på en omfattende etterforskning av et veldig langvarig kartell som pågikk over 14 år.
– Dette kartellet påvirket et betydelig antall kjøretøy i Europa. Fremfor å samarbeide om priser, burde lastebilprodusentene har konkurrert mot hverandre, inkludert forbedringer på miljø, uttaler Vestager.
Scania anker dommen
Onsdag ettermiddag opplyser Scania i en presseuttalelse at de bestrider alla anklagene fra EU-kommisjonen, og at de vil anke dommen i sin helhet.
Scania understreker at selskapet har samarbeidet fullt ut med EU-kommisjonen ved å gi den forespurte opplysninger og forklaringer gjennom hele undersøkelsesperioden.