-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdens lengste non-stop buss
Proterra bygger tunge biler med nullutslipp og har kontorer i Silicon Valley. Nå har de satt ny rekord.
1.772 km. på en lading! Men alle som vet litt om bensintanker og/eller batterier vet at rekkevidde i veldig stor grad er snakk om kapasitet på tank eller batteri.
Med en bensintank på 500 liter burde det være greit å kjøre Norge opp og ned. Og med en del tonn batterier behøver ikke 1.772 km. være så veldig avansert heller.
I dette tilfellet kan man imidlertid også spore tekniske fremskritt, og da begynner det å bli interessant.
Non-stop på en lading begynte å samle overskrifter da en gruppe studenter fra Høyskolen i Offenbach klarte 1.000 miles grensen.
Det var med «Schuckspecht E» - en liten, lett strømlinjet enseter som var bygget rett ut fra studentenes erfaring med Shell Eco Maraton-biler.
Veier 46 ganger mer
Så kommer Proterra med sin bussutgave av Catalyst E2-plattformen og kjører 415 km. i 2015. For ett år siden slo de sin egen bestenotering. Da klarte de 603 miles, eller 970 km. Hvorpå de altså har tatt verdensrekorden nå, med 1101,2 miles. Det vil si 1.772 km.
Og det med et kjøretøy som ikke er i nærheten av å ha Schuckspechter E sine aerodynamiske fordeler, og som veier 46 ganger mer. (Men den nye rekordholderen har heldigvis et greiere navn!)
Det som setter det hele i perspektiv er at nå var bussen utstyrt med batterier på 660 kWh, forrige gang var de på 440 kWh og på det første forsøket nøyde de seg med 257.
Med litt kalkulatorhjelp finner vi da ut at mens første forsøk tilsvarte et forbruk på 1,62 km/kWh, og det andre lå på 2,2 klarte rekordbussen hele 2,69 km/kWh/. Eller, hvis vi snur det på hoder: 5,6 kWh pr. mil.
Over 400 solgt
At en el-Up har et oppgitt forbruk på bare 1,17 kWh/mil kan selvfølgelig forklares med størrelse og vekt, så husk på at her har vi en fullt brukbar 12 meters buss.
Proterra, som forresten brukte Navistars prøvebane da de satt rekorden, oppgir at i vanlig kjøring lover de en rekkevidde på 310 – 560 km.
Mer enn 400 slike kjøretøy er foreløpig solgt til 42 forskjellige operatører, mange av dem offentlige, i 20 stater, og nå skal den inn i et Nevada-program for å jobbe frem ideer om grønn, autonom kollektiv nærtransport.