-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fuso på strøm
Stille og rolig har Mercedes introdusert en helelektrisk Fuso. I New York! Til Europa neste år. Storserie i 2019.
Canter har vi tidligere kjørt i hybrid-versjon. Den går det også noen av i Norge. Det har også vært kjent at de jobbet med en batterielektrisk utgave, de viste den første prototypen allerede i 2010, på IAA. Men at den skulle debutere ved at fire eksemplarer overlates forskjellige brukere i New York var overraskende.
Mindre overraskende er det at den er døpt eCanter.
Kom før Tesla
Introduksjonen skjer samtidig med at Daimler har en større utstilling i East Village, under tema: «Fremtidens tankstasjon».
Vi skal vel heller ikke overse at forestillingen fant sted omtrent da Tesla skulle presentere sin elektriske truck – men akkurat det showet ble som kjent utsatt.
Daimlers planer for denne modellen er nå at 500 slike skal ut i trafikk neste år. I Japan, USA og Europa. Ingen blir foreløpig solgt, de blir utleid av produsenten og operasjonen er åpenbart ment som en stor felt-prøve.
Først i 2019 skal den egentlige serieproduksjonen, fremdeles ved fabrikken i Portugal, starte opp.
Allerede i 2017 kunne Daimler fortelle om den første storkunden: Seven-Eleven Co. Ltd. i Japan hadde allerede bestilt 25 biler.
Rask lading
Slik disse første bilene er utstyrt har de seks Li-ion batteripakker på til sammen 13,8 kW. Det skal holde til 100 km. rekkevidde og nyttelasten ligger på inntil 3,5 tonn.
Det er etablerte samarbeidspartnere inne i bildet her. Mercedes-Benz Energy GmbH sørger for lokale ladeløsninger, mens ChargePoint er en global lader-operatør. Dessuten offentliggjorde Daimler samtidig et nytt samarbeid med israelske StoreDot Ltd.
De jobber med såkalt flash-batteri teknologi. I klartekst: batterier og lading som gjør at å «fylle tanken» tar omtrent like lang tid som å fylle tanken i dag.
Det er for øvrig ikke noe som tyder på at Norge blir tildelt noen av forsøksbilene som skal til Europa neste år.