Søstrene Johanne (t.v.) og Jenny Årskog Larsen mottok belønning for jobben som skuespillere i NLFs kampanjevideoer for økt trafikksikkerhet.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Søstrene Johanne (t.v.) og Jenny Årskog Larsen mottok belønning for jobben som skuespillere i NLFs kampanjevideoer for økt trafikksikkerhet.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
NLF-lastebilen skal innom Bergen, Stavanger og Haugesund før den parkerer en ukes tid under Arendalsuka. Deretter ruller NLF-traileren videre rundt i Norge helt frem mot Stortingsvalget.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

– Det er noe feil med kostnadsstrukturen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er skremt over det han ser på hvileplassene langs norske veier. – Når noen har råd til å la en lastebil stå i dagevis, da er det noe feil med kostnadsstrukturen, sier han.

Publisert

Det var da samferdselsministeren dro i gang NLFs transportturné på Youngstorget denne uken, at han tok opp den bekymringsfulle utviklingen knyttet til useriøse lavprisaktører i transportbransjen.

Ketil Solvik-Olsen har selv vært ute og kjørt de fleste Europaveiene i Norge, for å se forholdene langs veien med egne øyne. Han mener det er påfallende hvor mange utenlandske vogntog som står parkert på døgnhvileplasser langt utover lovpålagt hvil.

– Det er åpenbart at da er de ikke på vei noe sted, da sitter de bare og venter på oppdrag. På Saltenfjellet har jeg hørt at de blir jaget bort etter ei stund, og det synes jeg er helt greit. Når noen har råd til å la en lastebil stå i dagevis, da er det noe feil med kostnadsstrukturen, sa Solvik-Olsen.

Statsråden påpeker også at det er et skille mellom Øst- og Vest-Europa når det kommer til liberalisering innen veitransporten.

– Det er de østeuropeiske landene som tjener på liberaliseringen, mens de vesteuropeiske landene taper fordi de får utrygge vogntog på veiene som konkurrerer på andre vilkå, sa han.

– Vi er ikke tjent med at ufaglærte sjåfører fra eksempelvis Romania kommer til Norge for å kjøre oppdrag på vinterføre. Dette er et eksempel på at fri konkurranse ikke er greit, fortsatte samferdselsministeren.

Fair Transport
Som et ledd i arbeidet med å ansvarliggjøre transportkjøperne og styrke trafikksikkerheten, lanserer NLF nå et kvalitetsprogram kalt Fair Transport, som skal gjøre det lettere for transportkjøpere å velge bærekraftige, trafikksikre og sosialt ansvarlige alternativer. Programmet skal introduseres for transportkjøpere over hele Norge på en turné som rullet ut fra Youngstorget denne uken.

– Vi skal besøke hvert eneste fylke i Norge og inviterer kundene våre til et gratis seminar der de kan lære om hvilket ansvar de faktisk har for å bestille trygge transporter fra ansvarlige transportører, forteller administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

– I tillegg til seminarer for transportkjøpere skal vi også arrangere møter og debatter for politiske partier og kandidater til Stortinget. De skal svare for hva de har gjennomført av løfter fra forrige valgkamp og hva de vil gjøre de neste fire årene. På toppen av dette skal vi arrangere en rekke sosiale aktiviteter for ansatte i våre medlemsbedrifter.

Krever økt ansvarliggjøring
For å motvirke den negative utviklingen får NLF støtte fra samferdselsministeren i sitt budskap om at transportkjøperen må ansvarliggjøres i større grad.

«Dette har myndighetene allerede tydelig signalisert gjennom lovforslag og økt fokus på øvrige ledd i kjeden ved kontrollvirksomhet. Nå tilbyr også NLF et verktøy som gjør det lettere for transportkjøpere å imøtekomme kravene. Fair Transport vil for mange være nøkkelen som gjør både bestilling og utførelse av transporttjenester», skriver NLF i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS