-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lurer seg unna bombetaling
Det er påbudt med bombrikke for alle tunge kjøretøy som opererer langs norske veier – også de utenlandske. Men kan vi være sikre på at alle gjør opp for seg?
I 2015 ble ordningen med obligatorisk bombrikke for alle tunge kjøretøy i Norge innført. I ettertid har det hersket stor uenighet om hvor mange som faktisk følger reglene.
Fra i år iverksatte derfor Norges Lastebileier-Forbund (NLF) sin egen uavhengige gransking av AutoPass-avtalen og betalingsviljen ved utenlandske transportører i Norge. Funnene er oppsiktsvekkende.
Den 11. april 2016 publiserte Samferdselsdepartementet en pressemelding hvor det fremgikk at 97 % av utenlandske tunge kjøretøy med AutoPass-avtale gjorde opp for seg og at innførsel av obligatorisk bombrikke ved tunge kjøretøy i Norge var en uforbeholden suksess.
Oppgir forskjellige tall
– Vi stusset veldig over dette da det ikke stemte overens med tidligere funn, forteller NLF-direktør Geir A. Mo.
Tvilen rundt tallene ble styrket av medlemmer som stadig observerte utenlandske lastebiler som krysset bompasseringer uten å utløse lyssignal i anlegget, noe som indikerer at kjøretøyet ikke har gyldig AutoPass-avtale.
– Vi bestemte oss derfor for å iverksette vår egen uavhengige gransking av forholdene.
De siste dataene knyttet til betalingsandel ved utenlandske tunge kjøretøy med AutoPass-avtale er fra 2015. Men her råder det stor forvirring rundt hva som faktisk er riktig:
Mens Samferdselsdepartementet oppgir 97 %, har Vegdirektoratet oppgitt både 99,4 % og 86 % - førstnevnte til NLF på oppfordring, sistnevnte i en intern rapport til Samferdselsdepartementet.
– Ut fra dette grunnlaget må vi stille spørsmål ved om Vegdirektoratet i det hele tatt har oversikt over hvor mange som faktisk betaler for seg, sier Mo.
Filmet 298 bompasseringer
For å gi en mer tydelig indikasjon på antallet utenlandske tunge kjøretøy som kjører uten gyldig AutoPass-avtale, ble det derfor iverksatt et omfattende dokumenteringsprosjekt hvor NLF dro ut til bomanleggene og filmet passeringer for å se om det utløses lyssignal eller ikke.
– Med forbehold om ytre faktorer som forstyrrelser i frontrute, feil ved lysanlegg og annen teknisk svikt, kan funnene fra denne dokumentasjonen si noe om hvor mange utenlandske kjøretøy som bryter norsk lov om å ha gyldig AutoPass-avtale.
Det ble registrert totalt 298 passeringer med utenlandske vogntog ved fire forskjellige bomanlegg på Østlandet.
Passeringene ble filmet med video; ett kamera registrerte lyssignal, ett kamera registrerte lastebilens opphav. I tillegg ble det tatt stillbilder av hvert enkelt kjøretøy for fotoanalyse av bombrikke i vindu.
Her er funnene:
- 24,5 % av samtlige utenlandske vogntog utløser ikke lyssignal i anleggene. Andelen passeringer uten lyssignal var høyest blant østeuropeiske kjøretøy (27,8 %). Disse sto for 74,8 % av det totale antallet bompasseringer, og 84,9 % av alle passeringer uten lyssignal.
- Funnene indikerer at mer enn hver fjerde øst-europeiske lastebil kan kjøre uten gyldig bombrikke. De fleste vogntogene som passerte bompasseringspunktet uten lyssignal hadde godt synlig bombrikke i frontruten. Ved fotografisk kontroll ble det i mange tilfeller bekreftet at dette er norske AutoPass-brikker, og ikke brikker koblet til utenlandske bomavtaler.
Krever bedre betalingsløsning
På bakgrunn av funnene har NLF sendt brev til vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
– Vi ønsker å få svar på hvorfor hver fjerde utenlandske lastebil ikke utløser lyssignal. Samtidig ønsker vi å vite hvorfor det oppgis forskjellige tall til NLF og Samferdselsdepartementet.
Mo har også et klart krav til myndighetene:
– Dette prosjektet har avdekket enda flere hull i systemet som utnyttes av utenlandske aktører. Det skaper stor skjevhet i konkurranseforholdene, samtidig som det forsvinner enorme summer fra statskassen i tapte bompenger, sier Mo.
– Hvis hver fjerde utenlandske lastebil kjører uten gyldig bombrikke, snakker vi potensielt om over hundre millioner kroner hvert år. Vi krever at AutoPass knyttes opp mot en kortløsning for å gjøre betalingen sikrere og mer forutsigbar. Det er i alle fall helt åpenbart at dagens løsning ikke er god nok, konkluderer han.