-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes skal bygge elektrisk Sprinter i Tyskland
Mercedes-Benz har lovet en ny generasjon Sprinter før inneværende tiår er omme. Nå forbereder produsenten varebilfabrikken i Düsseldorf på at modellen også skal bygges i en elektrisk versjon.
Totalt skal Mercedes-Benz Vans i nærmeste fremtid investere rundt 150 millioner Euro i elektrifisering av varebilene Vito og Sprinter.
De tar dermed opp el-kampen i segmentet for store varebiler, mot blant annet Volkswagen som i løpet av året skal lansere en elektrisk utgave av Crafter, og Iveco som en god stund har tilbudt Daily med elektrisk drivlinje. I tillegg finnes en rekke aktører som kjøper store varebiler med dieselmotor og bygger om til elektrisk drivlinje.
Foreløpig er det kjent lite rundt de tekniske dataene for Mercedes sine kommende elvarebiler, men nå letter produsenten litt på sløret når det gjelder hvor den elektriske Sprinteren skal bygges.
Eneste i landet
Bilen skal bygges i Tyskland, og Mercedes gjør et poeng ut av at Sprinter nå blir den eneste varebilen i dette segmentet som fortsatt produseres i landet. Som kjent har Volkswagen bygget en ny stor fabrikk for Crafter i Polen, etter at de avsluttet samarbeidet med Mercedes – hvor Crafter ble bygget på sistnevntes fabrikker.
Sprinter-fabrikken i Düsseldorf, en fabrikk Mercedes-Benz kjøpte fra Auto Union i 1960, står for hovedproduksjonen av denne modellen for verdensmarkedet. Over fire millioner varebiler har rullet av samlebåndet her de seneste 55 årene, blant annet over 100.000 Sprintere hvert år siden introduksjonen i 1995.
Totalt bygges Sprinter på seks ulike fabrikker verden over, og i 2016 ble det solgt rekordmange 193.400 eksemplarer av den store varebilen, som også leveres som minibuss, pickup og chassis.
Bygger kompetanse
Nå begynner snart et nytt kapittel på den viktige fabrikken, og Mercedes-Benz ruster opp produksjonsfasilitetene for 300 millioner Euro i forbindelse med neste generasjon Sprinter.
– Elektriske drivlinjer er en «nøkkel-teknologi» når det gjelder urban transport, og spesielt nyttetransport. Vår avgjørelse om at nye Sprinter skal produseres med elektrisk drivlinje er viktig, ikke minst for fabrikken i Düsseldorf som dermed er fremtidsrettet og kan sikre drift i lang tid fremover, sier Frank Klein, driftssjef i Mercedes-Benz Vans.
Düsseldorf-fabrikken blir dermed Sprinter-divisjonens fremste kompetansesenter for elektriske drivlinjer, og de ansatte er allerede i full gang med opplæring og forberedelser for å håndtere den elektriske versjonen av Sprinter og andre teknologiske utviklinger.
Produksjonen av en elvarebil vil bli en integrert del av produksjonen av Sprinter med konvensjonelle drivlinjer.
Første storkunde på plass
Den første store kunden for elektriske varebiler fra Mercedes-Benz er allerede på plass.
Logistikkgiganten Hermes i Tyskland vil, som del av et strategisk partnerskap med Mercedes-Benz Vans, ta i bruk 1.500 elektriske varebiler – inkludert nye Sprinter – i løpet av de førstkommende årene.