Claes Nilsson (t.v.), president i Volvo Trucks, og sjef for Volvo Trucks North America, Gøran Nyberg, smiler fra øre til øre når de viser frem den nye lastebilen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Koppholderne og oppbevaringsboksen nede til høyre er smartere enn de kanskje ser ut til. De kan sjåføren nemlig ta av og flytte til en rekke steder i førerhuset. Løsningen er utviklet av Volvo Trucks i USA.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Slik ser det ut når Volvo lanserer en stor lastebilnyhet i USA for fagpressen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Vi innrømmer lett at den nye VNL-serien ser ordentlig tøff ut.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks North America sitt splitter nye og gedigne Customer Center ved New River Valley-fabrikken i Dublin, Virginia.
Foto: Volvo Trucks
Volvo VNL
Foto: Volvo Trucks
Volvo VNL
Foto: Volvo Trucks
Volvo VNL
Foto: Volvo Trucks
Volvo VNL er utstyrt med radar og kamera, som blant annet sørger for automatisk nødbremsassistent.
Foto: Volvo Trucks
Volvo VNR er lillebroren til VNL, beregnet på regional transport. Denne modellen ble nylansert i april i år.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Volvo Trucks' viktigste USA-nyhet på 20 år

DUBLIN, VIRGINIA: Volvo lanserer en helt ny serie langtransportbiler for det amerikanske markedet. Nå har den største hytta blitt enda større.

VNL er navnet på de største langtransport-modellene Volvo tilbyr på det amerikanske markedet. Modellen har tjenestegjort siden introduksjonen i 1996, uten å få annet enn litt ny «sminke» nå og da. Men denne uken skjedde det noe.

Tirsdag lanserte Volvo Trucks North America en splitter ny VNL-serie som skal ta over for den gamle traveren.

YrkesBil er som et av få europeiske medier på plass under lanseringsshowet. Men vi har kun mulighet til å gi en liten smakebit av opplevelsen her nå, og lover å komme tilbake med fyldigere reportasje i august-utgaven av bladet YrkesBil.

Volvos største marked
VNL er altså trekkvogner bygget for truckerne som kjører og bor i bilene over veeldig lange strekninger – og dem er det jo en del av i USA, både truckere og lange veistrekker.

Derfor er det ikke rart at Volvos USA-sjef Gøran Nyberg var sprekkferdig stolt da han – selvsagt akkompagnert av et heftig lyd- og lysshow – endelig kunne vise verden den nye toppmodellen.

– Dette er vår viktigste nyhet på det amerikanske markedet på 20 år. Vi har virkelig store forventninger til den nye lastebilen, sa Nyberg.

Volvos nye VNL er et mektig skue.

Smilet ble ikke mindre av at det hele skjedde på Volvo Trucks North America sitt splitter nye og gedigne Customer Center ved New River Valley-fabrikken i Dublin, Virginia. Volvo Trucks har fabrikker i 15 land, og dette er den største av dem alle. Så er også det amerikanske markedet det største for Volvo Trucks, med 22.000 solgte lastebiler i fjor. Deretter kommer Tyskland som en god nummer to.

Kundesenteret i Virginia er del av en investering på 38,1 millioner Dollar ved fabrikken, og inneholder blant annet et sirkelformet stort rom som kalles «theater-in-the-round». Med fire store dører med mulighet for å kjøre inn lastebiler, og en 82 fot stor gulvplate som kan rotere rundt, var «teateret» en perfekt scene for avdukingen av den nye bilen.

– Vi håper og tror dette senteret vil bli en attraktiv destinasjon for våre kunder fra hele Nord-Amerika, sa Nyberg.

Vil markere seg
Tidligere i år lanserte Volvo også en annen ny lastebil i USA, for regionaltransport. Den modellen heter VNR. Og vi kan i alle fall slå fast at designspråket går igjen på «storebroren» VNL – men her er alt selvsagt mye større.

Den største «sleeper»-hytta, VNL 860, måler nå 77 tommer og er den største hytta Volvo Trucks noen gang har hatt på en seriebil. Å gå inn i den føles som å komme inn i en hybel.

En liten prøvetur på fabrikkens testbane ble det også tid til. Komforten i Globetrotter XL-hytta er overlegen det meste.

– Vi ville lage en bil som markerer seg ute på veien, og som samtidig utgjør en forskjell for våre kunders bunnlinje. Det mener vi å ha klart, sier produktmarkedssjef for Volvo i USA, Wade Long.

Den nye modellserien er designet og utviklet ved hovedkontoret til Volvo Trucks North America i Greensboro, North Carolina. Selvsagt med noe «hjelp» fra Gøteborg.

Formspråket på både VNL og VNR er tydelig inspirert av Volvos SuperTruck – et utviklingsprosjekt konsernet lanserte i 2011 og avsluttet i fjor høst. Produksjonsmodellene har også adoptert flere av løsningene som ble utviklet i Supertruck-prosjektet, som aerodynamikk, LED-lys og noe elektronikk. Hybrid-drivlinjen er derimot ikke videreført til produksjon, men lanseringen ble kalt «The shape of trucks to come» så vi tipper at det er mer på gang enn de vil si nå.

Globetrotter for første gang
Det er helt klart at Volvo legger stor vekt på førerkomforten, så inne i hytta har det skjedd en rekke endringer. Produsenten lover bedre ergonomi og brukervennlighet, blant annet fordi mange av de mest brukte bryterne nå sitter på eller rett ved rattet.

Home, sweet home. For mange er denne trivelige lille hybelen nettopp det.

Bilen er tilgjengelig med fire ulike «sleeper cab»-konfigurasjoner, hvor du kan skreddersy den akkurat slik du vil for å få «hjemmefølelsen». Det er ikke uten grunn at Volvo har hengt opp bilder med teksten «Home sweet home» i flere av visningshyttene. For mange er dette faktisk «hjemme».

For første gang i Nord-Amerika tilbyr Volvo nå også en Globetrotter-utstyrspakke på modellene VNL 760 og VNL 860, som inkluderer en «aerodynamikk-pakke», polerte felger, komfortseter og kjøleskap – blant annet.

Få alternativer
Når det gjelder drivlinjer er det lite som tyder på at dieselmotoren kommer til å bli erstattet med det første. Alternativer ble i alle fall ikke nevnt med ett ord under lanseringen.

VNL-serien leveres standard med en 13-liter Volvo D13, med mellom 375 og 500 hestekrefter, mens daycab-utgaven VNL 400 kan leveres med D11-motoren på mellom 325 og 425 hestekrefter. En 15-liters Cummins X15 er også tilgjengelig med inntil 565 hestekrefter.

VNL kan også leveres med Volvo D13 TC (Turbo Compound) som skal gi 6,5 prosent drivstoffreduksjon sammenlignet med standard D13, grunnet gjenbruk energi fra motorens eksosutløp.

Connectivity, eller tilkoblede tjenester, var selsvagt også tema da direktørene talte, med stikkord som fjerndiagnose ved feilmeldinger og softwareoppdateringer mens bilen er ute på veien.

I god Volvo-ånd fikk vi også høre hvor sikker den nye bilen er, med blant annet elektronisk nødbremsassistent og bedre lys på den aktive siden, og bedre kollisjonssikkerhet på den passive siden.

Sistnevnte handler blant annet om at sideairbag på førersiden nå er standard, og at Volvo tilbyr sine Rolltek-seter som skal gi økt sikkerhet ved velteulykker. Setene kombinerer beltestrammerne, automatisk nedjustering av sittehøyden for å øke plassen rundt føreren og en integrert sideairbag som beskytter nakke og hode.

På fabrikkbesøk kan det dukke opp mye spesielt. Denne fant vi utenfor Volvo Trucks-fabrikken i New River Valley. Foto: Brede Høgseth Wardrum
På fabrikkbesøk kan det dukke opp mye spesielt. Denne fant vi utenfor Volvo Trucks-fabrikken i New River Valley. Foto: Brede Høgseth Wardrum
På fabrikkbesøk kan det dukke opp mye spesielt. Denne fant vi utenfor Volvo Trucks-fabrikken i New River Valley. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Guiness-rekord
Som en kuriositet kan vi nevne at Volvo, som jo har vist seg å være gode på å lage fengende reklamefilmer for sosiale medier, nok en gang slår til i forbindelse med lanseringen.

Denne gangen spiller de på fenomenet «Unboxing», som handler om at folk filmer øyeblikket der de åpner opp esken på et nytt eller gammelt (og uåpnet) produkt, og den følelsen slikt kan gi.

Volvo pakket rett og slett inn en ny Volvo VNL med semitrailer i en eske maken til den de bruker på miniatyrmodellene av lastebilene sine. «Esken» ble plassert utenfor huset til tre år gamle Joel Jovine som fikk lov til å åpne «leketøyet», og det er vanskelig å ikke la seg sjarmere av gleden den lille gutten viser ved å utforske den digre bilen.

For å toppe det hele sørget lastebilprodusenten for å ha med seg representanter fra Guiness World Records, som kunne konstatere at jo, da, dette er verdens største «unboxing».

Har du ikke sett filmen, kan du gjøre det her:

Powered by Labrador CMS