BOS får Setra-importen

Bertel O. Steen (BOS) får import- og salgsrettighetene for Setra i Norge. Samtidig skal RSA parallelt være importør i to år til.

Publisert

RSA (Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap) har hatt Setra-agenturet siden 1982. Men BOS har imidlertid hatt en åpning for å benytte Setra i anbud hvor Mercedes-Benz har manglet enkelte produkter.

For ytterligere å styrke salgsorganisasjonen for buss i Norge har Daimler AG nå gitt den eksisterende Mercedes-Benz importøren Bertel O. Steen AS, import- og salgsrettigheter for det komplette Setra-programmet. Avtalen er gyldig fra 1. mai 2017.

Bredere portefølje
Bertel O. Steen AS og Daimler AG har en lang felles forretningshistorie og tradisjon for samarbeid i Norge. Selskapet startet med import av Mercedes-Benz i 1929. I dag forvaltes også Daimler-produktene Smart og FUSO av Bertel O. Steen.

– Med denne endringen vil vi øke vår tilstedeværelse av begge merkene - Mercedes-Benz og Setra - i det norske markedet. Vårt mål er å øke vår markedsdekning ytterligere, samt å styrke våre tilbud og tjenester til de norske busskundene, uttaler Ulrich Bastert, ansvarlig for markedsføring, salg og kundeservice hos Daimler Bus.

For Bertel O. Steen AS gir dette nye muligheter.

– Setra representasjonen bidrar til at vi kan bygge en enda sterkere bussorganisasjon i Norge, både for salg og servicemarked. Vi får en bredere og enda mer komplett produktportefølje, som gjør at vi nå kan tilby busser i alle klasser og segmenter, sier Per Ragnar Johansen, direktør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen AS.

– Vi ser frem til å utvide våre aktiviteter i det norske bussmarkedet med Setra. Vi får nå den beste og mest komplette produktporteføljen i det norske bussmarkedet, fortsetter han.

Fortsetter i to år
Administrerende direktør Frank Dunvold i RSA presiserer at deres kontrakt som Setra-importør ikke opphører før i 2019. Det betyr i praksis at det vil være to importører i av Setra i Norge (både RSA og Bertel O. Steen) i to år fremover.

– Vi vil dermed fortsette vår virksomhet rundt Setra akkurat som i dag i to år til fremover. I tillegg vil vårt tungbilverksted i Drammen, som er autorisert Setra-verksted, fortsette sin virksomhet i uoverskuelig fremtid uavhengig av det som skjer på importsiden, sier Dunvold.

Ifølge Dunvold har Daimler fattet en felles beslutning om at all bussvirksomheten deres i Europa skal samles innunder EvoBus-paraplyen, og at Mercedes-Benz og Setra i fremtiden skal få én felles importør i hvert land. Daimler vil med dette satse ytterligere med sine busser innenfor hele produktspekteret fra laventre til turbusser og ekspressbusser.

– Endringen har ingen ting med RSAs innsats som Setra-importør å gjøre, sier Dunvold.

I volum har Setra utgjort mellom 20 og 30 busser i året i Norge. Dunvold ønsker ikke å si hvor mye Setra-agenturet utgjør i omsetning for RSA Buss.

– Vi vil nå bruke tiden fremover til å se på nye forretningsområder hvor vi kan benytte vår kompetanse innenfor buss, sier Dunvold.

Setra er et bussmerke med en lang tradisjon. I mer enn 65 år har Setra stått for eksklusive tur- og langrutebusser. Produktseriene TopClass, ComfortClass og MultiClass produseres hovedsakelig i Neu-Ulm, Tyskland.

Powered by Labrador CMS