-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Team Verksted med flere oppkjøp
Team Verksted Trøndelag AS kjøper opp Toppen Bilservice AS i Steinkjer og Gråmyra Dekk og Bilservice AS i Levanger. Dermed fortsetter kjedens raske ekspansjon. Omsetningen ventes å passere 500 millioner i år.
Verkstedkjeden rakk også akkurat å åpne sitt nye verksted og hovedkontor på Langhus i Ski før påskehøytiden satte inn. Mandag 10. april ble dørene til de nye lokalene åpnet.
Dermed teller kjeden 24 egne verksteder fra sør til nord, i tillegg til tre eksterne verksteder hvor Team Verksted er medeiere.
På seks år har Team Verksted økt antall egeneide tungbilverksteder fra 5 til 24, og den merkeuavhengige kjeden har gitt merkeforhandlerne tøff konkurranse. I år passerer omsetningen 500 millioner.
– Nå begynner vi å nærme oss det bildet vi tegnet ved oppstarten i 2011, av hvordan vårt ferdige konsept skal se ut, sier administrerende direktør Thomas Schiøtz i Team Verksted til YrkesBil.
– Vi skulle passere 500 millioner kroner i omsetning i løpet av 2017, vi skulle ha mer enn 20 verksteder i kjeden og vi skulle ta kontroll over deleleveransene. Alt dette er vi i ferd med å oppnå, fortsetter han.
Historie og resultater
De tre siste tilskuddene er altså kjedens nye verksted og hovedkontor i Ski, og to verksteder som er kjøpt opp av Team Verksted Trøndelag AS med virkning fra 1.mars.
Toppen Bilservice AS i Steinkjer ble etablert av Torodd Kvam i 1988. Selskapet er spesialist på reparasjon av tilhengere til lastebiler og utfører i tillegg alle ordinære verkstedtjenester på lastebil og buss. Toppen har også lang erfaring med regummiering av dekk (Bandag), og er i dag en av to «Bandagprodusenter» i Norge.
Gråmyra Dekk og Bilservice AS var opprinnelig et verksted bygget opp av transportselskapet Leiv Sand Transport AS. Leiv Sand ønsket å gå ut av dette markedet, og konsentrere seg om transportvirksomheten. Toppen Bilservice AS kjøpte da verkstedet og videreførte dette i egen regi, under navnet Gråmyra Dekk og Bilservice AS, sammen med sin eksisterende virksomhet i Steinkjer.
– Disse verkstedene har lang historie og har hatt solide resultater i flere år, sier en forventningsfull Schiøtz.
Når det gjelder verkstedet i Ski starter avdelingen opp med fire ansatte og vil i tiden fremover øke bemanningen i takt med omsetningsøkningen.
– Det er ventet at verkstedet vil få en bemanning på cirka 10 personer og en omsetning på 22-24 millioner kroner i løpet av en 3-5 års periode. Offisiell åpning vi bli avholdt i månedsskiftet april/mai, opplyser Schiøtz.
LES OGSÅ: Team Verksted kjøper LVD Lastvagnsdelar AS
Skal være landsdekkende
Veksten – fra Nettbuss AS, som er eid av Norges Statsbaner AS (NSB), bestemte seg for å starte en verkstedkjede for tungbil – til det konsernet Schiøtz leder i dag, har vært ganske formidabel.
Da Team Verksted AS ble opprettet i 2011 overtok selskapet fem internverksteder fra Nettbuss, og har bygget videre derfra. Omsetningsveksten og økningen i antall verkstedpunkter har skjedd i stor grad gjennom oppkjøp av eksisterende frittstående verksteder, og noen nyetableringer.
– I dag er vi representert fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Norge er et langstrakt land, men nå tør jeg påstå at vi dekker det meste, sier direktøren.
LES OGSÅ: Ny DAF-importør flytter inn hos Team Verksted
Nytt i Norge
Servicemarkedet for tungbiler før Team Verksted ble etablert besto i hovedsak av merkeforhandlere og en rekke frittstående enkeltverksteder. En merkeuavhengig kjede fantes ikke i Norge.
– Vi så et stort marked som har vært «urørt», og bestemte oss for å satse. Det totale verkstedmarkedet for tunge kjøretøy i Norge anslår vi til cirka 10,5 milliarder kroner i året. Av disse mener vi cirka syv milliarder er tilgjengelig for oss. De resterende 3,5 milliardene går til serviceavtaler, garantijobber og reklamasjoner hos merkeverkstedene, sier Schiøtz.
Skjønt, helt merkefrie er ikke Team Verksted heller. De er såkalt «A-verksted», altså et fullverdig merkeverksted, for MAN, Mercedes, Iveco og DAF på flere av enhetene sine. De er også «satellitt-verksted» for Volvo et par steder.
– Alle verkstedene våre skrur alle merker. Mange av bilene vi håndterer er tre år og eldre, fordi mange da er ute av servicekontrakter. Kjernekunden vil jeg si er bileieren med 1-20 kjøretøy, og ofte har kundene lastebiler av forskjellige merker. Sentralt jobber vi med rammeavtaler mot enkelte storkunder, men vårt hovedfokus er de små og mellomstore kundene, sier Schiøtz.
Internasjonalt?
Direktøren understreker at verken han eller Team Verksted har planer om å lene seg tilbake og hvile på noen laurbær, bare fordi de første målsettingene er i ferd med å oppnås.
– Det har vært, og er fortsatt, en ganske humpete vei. Men nå begynner selskapet å bli mer solid og tjener penger. Ved å kjøpe LVD tar vi det neste kneppet, sier Schiøtz.
– Hva da, når konseptet er helt komplett?
– Når vi har 600-800 millioner i omsetning, god dekning i hele landet med nærmere 30 verksteder, full kontroll på deleleveransene og en digital delekatalog oppe og går, er vi godt fornøyd – i Norge. Vi leker jo med tanken om å ekspandere ut av Norge, men da må vi ha et ferdig komplett konsept først – og det nærmer seg veldig nå, sier Schiøtz.
Statlig eierskap
YrkesBil har også spurt Arne Veggeland, konsernsjef i Nettbuss AS og styreleder i Team Verksted AS, hvorfor et statlig eid busselskap har startet opp, samt eier og driver, en kommersiell verkstedkjede for lastebil, buss og tilhenger. Her er svaret fra Veggeland:
«Team Verksted startet som en virksomhet allerede på 90-tallet i Trondheim, og etter hvert skjønte vi at dette var en interessant forretningsidé å utvikle også til andre områder.
I 2010 besluttet Nettbuss å etablere Team Verksted som et eget forretningsområde og utvikle dette, både som en selvstendig idé, og for å ta ut synergier mot bussvirksomheten. Når det skal etableres nye bussanbud er det viktig å ha gode og konkurransedyktige vedlikeholdsløsninger og Team Verksted bidrar til dette. I tillegg får vi større volumer på deleinnkjøp med mer.
Etter hvert har Tem Verksted utviklet seg mer uavhengig av bussvirksomheten, men vår tro på konseptet har blitt sterkere og sterkere. Vi ser hva som har skjedd på ettermarkedet for personbil og tror samme utvikling vil komme på storbil. Vi er svært fornøyd med den utviklingen vi har hatt så langt og ser at dette er et konsept som er etterspurt av kundene.
Team Verksted er ikke definert som en del av kjernevirksomheten til verken Nettbuss eller NSB og på sikt skal vi ikke se bort fra at vi vil søke andre eiere eller deleiere dersom dette kan bidra til å utvikle kjeden enda mer, men vi ser ikke noe umiddelbart behov for dette».