img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img
3 bilder i galleri
Skoda kjører CNG
Plutselig detter det ned to meldinger om operatører som velger CNG. Skoda er en av dem, den andre har en norsk undertone.

alt

Nå er det ikke Skodas biler som plutselig er bygget om til drift med Komprimert Natur Gass, men det er fabrikken i Mlada Boleslav som har fått fire nye trucker (fra egen familie) - som skal drives på CNG.

Argumentet, sier Skoda, er at de derved kutter både kost og CO2-utslipp.

Etter et par måneders prøvedrift skal nå tre av bilene brukes rundt på fabrikkområdet i Mlada Boleslav, mens den fjerde skal gå i fast rute 12 ganger i uken, mellom hovedfabrikken og en fabrikk i Straz nad Nisou, 120 km. unna.

Kutter 90 prosent
Nå er det ikke bare drivstoffet som gjør at de sparer. 25 meters bilene tar 150 kbm. gods, det er 50 % mer enn de bilene de har brukt til nå. Derved kan de spare antall turer på fabrikkene også. 18 færre turer hver uke adderes opp til 250.000 færre kilometer i løpet av året.

I forhold til vanlig diesel sier Skoda at deres Gigalinere kutter CO2 utslippene med 90 % og at også NOx-delen av eksosen synker med nesten like mye. Forbruket ligger på ca. 50 kg CNG pr. 100 km.

Kort tid i forveien hadde engelske Waitrose, supermarked-kjeden, forsøkt å fortelle oss om deres nye Scania-flåte som gjør en innsats langs den samme veien.

De går inn for det samme drivstoffet og sammen med Scania i UK har de besøkt Agility Fuel Solutions i USA. Der fikk de blant annet gode råd om de nye drivstofftankene. Her skal nemlig CNG’en lagres ved 250 bar, adskillig høyere enn i en «konvensjonell» CNG-bil.

Nordmann involvert
Det finnes flere amerikanske produsenter av slike tanker, men Scania gikk til engelske CNG Fuels som spesialbygde 26 tommers beholdere i kullfiber – så store at de rommer drivstoff til inntil 800 km. kjørelengde. Samtidig som de sparer 500 kg, sammenliknet med vanlige ståltanker.

«Høyttrykkstanker tar knekken på den rekkeviddeangsten som gjør at mange lastebiloperatører kvier seg for å gå fra diesel til CNG», sier Philip Fjeld – sjefen for CNG Fuels. Og selv om han egentlig sa dette på engelsk, kunne han like gjerne sagt det på norsk. Det er nemlig mer enn 10 år siden nå at han forlot Hoegh LNG i Oslo og var med og grunnla Flex LNG. 

Etter at John Fredriksen-selskapet Geveran kjøpte opp selskapet gikk flere av gründerne ut, og nå finner vi altså Fjeld i avansert lastebildrift.

50 prosent dyrere
Waitrose forteller at hver av deres biler koster rundt 50 % mer enn en vanlig bil, men de regner med å spare drivstoffutgifter på mellom £ 15.000 og 20.000 hvert år, hvilket betyr at ekstrautgiftene er dekket inn etter tre år.

De regner også med å ha bilene i drift i åtte års tid, og det betyr en sluttregning som vil være £ 75.000 – 100.000 lavere over bilenes levetid.

At hver bil dessuten vil slippe ut 100 tonn mindre CO2 hvert år, hjelper selvfølgelig også.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1730 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 215 LASTEBILER TIL SALGS