-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes-Benz med «last mile»
Under høstens oppkjøring til IAA viste Mercedes-Benz flere muligheter for «last mile delivery». Nå investerer de tungt i en av løsningene.
Under Vision Van-presentasjonene på høsten i fjor kunne Mercedes-Benz blant annet vise en drone-løsning der publikum ble beskyttet med et trygt nett mellom scenen og oss – så trygt er det.
Det var en mulighet for levering av pakker, de siste meterne mellom bilen og kunden.
Selvgående roboter
En annen mulighet var selvgående roboter som hørte til i moderbilen, som automatisk ble lastet med relevant pakke inne i bilen og så sendt av gårde til aktuell adresse der den avleverte godset, hvoretter den trillet tilbake til bilen der den selv fant veien om bord.
Dette var en løsning fra en start up-bedrift i Estland som kaller seg Starship Technologies. Og var nok den delen av en rekke omfattende demonstrasjoner av forskjellige fremtidige teknologier jeg ikke ble mest overveldet av.
Umoden teknologi
For det første var jeg ganske overbevist om at hvis en slik boks-på-mange-hjul forsøkte å komme forbi meg på fortauet ville min første reaksjon være å tuppe den opp i nærmeste søppelkasse.
Deretter begynte jeg lure på økonomien i dette, hvor lenge måtte bilen stå parkert, uproduktiv, mens den ventet på de åtte robotenes tilbakekomst.
Og for det tredje var teknologien åpenbart umoden - føreren måtte tjore roboten fast til bilen, manuelt, da den endelig kom tilbake.
16,5 mill. euro
Nå er det åpenbart at Daimler har færre innvendinger enn meg – og sikkert med god grunn. De har tross alt jobbet sammen i lang tid allerede. Og nå forteller tyskerne at de har satt 16,5 millioner euro inn i bedriften.
Formålet er at de sammen skal utvikle produkter slik at de kan starte pilotforsøk med varebiler+roboter. Det er åpenbart flere logistikkselskaper inne i dette bildet, og Daimler sier at virkelige-liv prosjektene vil være i gang allerede i år.
Jeg er fremdeles ikke sikker på at min første reaksjon bare vil være vennligsinnet hvis jeg får en slik en opp i hælene mine.