-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Styrer tømmerkrana som et dataspill
Med Hiabs nye system HiVision kan tømmerbilsjåføren sitte i lastebilhytta med ryggen til og styre tømmerkrana ved hjelp av VR-briller og joystick. På sikt skal krana kunne styres fra kontoret!
Det høres ut som science fiction, men er ikke en gang fjern fremtid. Dette er nåtid. Hiab har nettopp startet salget av sitt nyeste konsept, HiVision, og skal levere til de første kundene tidlig i 2017.
– Vi har store forventninger til HiVision. Dette er et system som vil revolusjonere tømmerkrankjøring slik vi kjenner det. Dette vil også tiltrekke seg den kommende generasjon tømmerkjørere, sier salgssjef Robert Johansen i Hiab Norway AS til YrkesBil.
Fire kameraer
På nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i høst fikk YrkesBil overvære en demonstrasjon av systemet som kan benyttes på tømmerkraner fra Loglift og Jonsered. Lastebilsjåføren trenger altså ikke lenger gå ut av den varme gode bilen for å styre tømmerkrana.
I stedet beholder han tøflene på og setter seg godt til rette i lastebilens passasjersete, tar på seg et par VR-briller (VR står for virtual reality) og fester grepet om to joysticker.
Inne i VR-brillene får han et direktesendt skjermbilde fra fire kameraer som er montert på toppen av krana. Disse er plassert omtrent der førerens hode ville vært om han satt bak i kranhytta.
Rafal Sornek, sjef for teknologi og kvalitetsutvikling i Hiab, forklarer at på en tradisjonell tømmerkran trenger operatøren 270-graders synsfelt for å ha god oversikt og mulighet til å passe på at ingen går i veien.
– Derfor benytter vi fire kameraer i HiVision-systemet, to til siden og to fremover. Når operatøren med VR-brillene snur hodet sitt til siden, skifter skjermen fra to fremover-orienterte kameraer til to sideorienterte. Kameraene følger hele tiden operatørens hodebevegelser. Dette gir et veldig realistisk overblikk av omgivelsene, sier Sornek og understreker at sikkerhet hele tiden har førsteprioritet.
Fra kontoret
På kort sikt har målet med HiVision vært å øke sikkerheten og komforten til tømmerbilsjåføren. Men Sornek har også en langtidsvisjon:
– I fremtiden ser vi for oss at kranoperatøren ikke en gang trenger å være i nærheten av lastebilen. Jeg har sterk tro på at vi snart får førerløse lastebiler, og da gir det ingen mening at en person må være med tømmerbilen inn i skogen, sier Sornek.
Han mener kranoperatøren i stedet kan sitte komfortabelt på et kontor hvor som helst og styre hele prosessen. Da kreves heller ikke førerkort på lastebil lenger, noe som gir et bredere rekrutteringsutvalg.
– Samtidig vil det være kostnadsbesparende, og trolig blir jobben mer spennende for operatøren. Kanskje blir det mulig at én operatør kan styre flere kraner på ulike steder, utdyper Sornek.
Hiab Norway AS har store forventinger til salget av HiVision i det norske tømmerbilmarkedet.
– Markedet har respondert positivt på nyheten og vi håper på flere salg fremover, sier salgssjef Johansen.
Se video - slik fungerer systemet: