Anbefaler restriksjoner ved transport av farlig gods i tunneler

Havarikommisjonen har kommet med sin rapport etter den dramatiske brannen i Skatestraumtunnelen.

Publisert

Det var 15. juli i fjor at en tanktilhenger lastet med 16.500 liter bensin løsnet fra bilen inne i Skatestraumtunnelen i Sogn og Fjordane.

Tilhengeren traff tunnelveggen og ble ødelagt. Bensinen som rant ut ble antent, og den voldsomme brannen spredde seg etter hvert over en strekning på 475 meter inne i tunnelen.

Tankbilsjåføren fikk bilen ut av tunnelen uten at den ble skadet. En personbil som ble evakuert brant derimot opp. Til alt hell ble ingen personer alvorlig skadet i den dramatiske hendelsen.

Nå foreligger den endelige rapporten fra Statens Havarikommisjon for Transport (SHT).

Undersøkelsen har påvist at årsaken til at tilhengeren løsnet var at tilhengerdraget brøt sammen på grunn av korrosjon. Samme konklusjon som den foreløpige rapporten hadde i fjor.

«Undersøkelsen har også avdekket svakheter i tunnelens evne til å motstå spredningen av brannen som spredte seg over nesten 500 meter og eskalerte svært raskt. Det var kun et svært lite tidsvindu til rådighet for evakuering», heter det i rapporten.

Hendelsesforløpet

Her har havarikommisjonen beskrevet hendelsesforløpet:

Tilhengeren løsnet fra tankbilen, kjørte inn i tunnelveggen og det ble slått hull i en av tankene. Dette medførte at bensin lekket ut og rant nesten 500 meter nedover mot bunnen av tunnelen. Bensinen ble mest sannsynlig antent av varme/gnistdannelse fra motoren i en campingbil som stoppet tett ved tilhengeren.

Brannen eskalerte raskt i bensinen som hadde spredt seg i tunnelen både på veibanen og i tunnelens avløpssystem. Det oppsto en voldsom brann og etter hvert smeltet det også hull i alle tankrommene på tilhengeren som brant helt opp.

Føreren av tankbilen kjørte raskt videre ut av tunnelen etter å ha varslet VTS og møtende biler. Flere biler som fulgte etter vogntoget inn i tunnelen klarte å snu og kjøre ut samme veien som de kom inn. Ingen personer ble alvorlig skadet i brannen, noe som skyldes rask og riktig reaksjon fra alle trafikantene som var i situasjonen.

Draget kontrollert 8 ganger

Årsaken til at tilhengerdraget brøt sammen var at det var sterkt svekket av korrosjon. Dette ble også påvist fire år tidligere, og en reparasjon som fulgte ble ikke utført etter fabrikantens anvisninger.

«Det samme draget ble underlagt i alt åtte nye offentlige kontroller etter denne reparasjonen. Statens vegvesen har etter hendelsen satt fokus på kontroll- og reparasjonsrutiner av tilhengerdrag. SHT forventer at dette følges opp», heter det i rapporten.

LES OGSÅ: Slår alarm om alvorlig rust på hengerdrag

Anbefaler restriksjoner

Undersøkelsen har i tillegg avdekket svakheter i tunnelens utforming og evne til å motstå spredning av en slik brann. Det sterke fallet i tunnelen bidro til at brannen spredte seg over en lang streking, og dreneringsystemet var ikke dimensjonert for å ta opp lekkasjen fra tanken.

«Det er avdekket at tunneleier i sine risikoanalyser før og etter brannen ikke hadde beskrevet noen tiltak for å håndtere et slikt scenario. Det er heller ikke i ettertid utført eller planlagt noen nye tiltak som kan møte en ny slik hendelse. SHT vurderer at sikkerhetsoppfølgingen av tunnelen ikke har vært tilfredsstillende», konkluderes det.

Brannen eskalerte raskt og utløste så mye energi at det var et svært lite tidsvindu til rådighet for evakuering.

«SHT anbefaler derfor at det innføres restriksjoner ved transport av farlig gods etter en vurdering av forholdene i den enkelte tunnel», skriver Havarikommisjonen.

Powered by Labrador CMS