-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Selvkjørende handlepose
Kolonial.no kunne fredag vise en flik av fremtiden. Deres selvkjørende kolonialhandel ble demonstrert på Fornebulandet utenfor Oslo.
Det dreier seg foreløpig bare om en visjon, men mange regner med at den vil bli en realitet om kort tid.
Du bestiller innkjøpene dine via mobiltelefonen, det skjer en automatisk opplasting ved et sentralt lager og en liten elektrisk pod leverer bestillingen hjemme hos deg. Via en «nøkkel» i telefonen låser du deg inn i kjøretøyet og henter bestillingen din.
Kolonial.no hadde bygget om en EZ10, en selvgående minibuss som er i bruk mange steder, har vært på besøk i Stavanger og er nå på Norges-turné.
Mannen bak både firmaet og dette eksperimentet brukte det selvfølgelig for å peke på mulighetene fremover:
«Dette er nærmere virkeligheten enn man tror. Kunden bestiller mat via mobiltelefonen og får den fritt tilkjørt av et elektrisk kjøretøy. Det gir maksimal fleksibilitet og service for kunden. Teknologien er her veldig snart og da er det viktig at myndighetene legger til rette og ikke er de som henger etter», uttaler Karl Munthe Kaas.
Han hadde sørget for å få med seg samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) som ikke akkurat er motstander av ny teknologi og som kunne fortelle at «vi jobber i disse dager med regler og lover som vil åpne for at selvkjørende kjøretøy kan testes ut på offentlig vei. Norge er langt fremme i digitalisering og bruk av ny teknologi, og vi skal ligge langt fremme i løypa på dette feltet også. En selvkjørende minibuss er nå på Norgesturné, og jeg er glad for at vi har bidratt slik at denne nye teknologien kan bli vist frem».
Munthe Kaas mener at det ikke nødvendigvis er de store og etablerte aktørene som kommer til å drive utviklingen fremover.
«Både priser på utstyr og tilgang på teknologi åpner opp for at mindre teknologikrevende aktører kan komme på banen. Her snakker vi null lokalutslipp og et kjøretøy som distribuerer mat kundene ellers hadde brukt bilen for å hente. Sluttkunden får også en stor tidsgevinst. Matbutikken kommer hjem når det passer deg. Her er det vinn-vinn over hele linjen», sier den entusiastiske nettmatgründeren.