-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Asko velger Scania til hydrogenprosjekt
Enova bidrar med 19,6 millioner kroner når Asko investerer i hydrogenprosjekt. Scania skal levere lastebilene.
Asko har valgt Scania som leverandør av lastebiler til sitt hydrogenprosjekt, opplyser selskapet i en pressemelding.
Hydrogen skal framstilles lokalt, ved hjelp av solceller. Målet er at både lastebiler og trucker skal kjøres med lokalt produsert hydrogen.
Grossistselskapet har som kjent en ambisjon om å bli klimanøytral, noe som innebærer at de kun skal distribuere matvarer med fornybart drivstoff. Hydrogenprosjektet til Asko Midt-Norge er et viktig ledd i denne strategien, ifølge selskapet.
Rekkevidde opp mot 500 km
Asko har søkt i markedet etter større distribusjonskjøretøy med rekkevidde opp mot 500 km som kan benytte hydrogen som drivstoff. Valget falt på Scania. Nå har de bestilt tre treakslede chassiser med opsjon på ytterligere en bil. Lastebilene drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff.
Enova bidrar økonomisk til prosjektet gjennom å støtte Askos investeringer i kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegg med i overkant av 19,6 millioner kroner. Selskapet anser prosjektet som viktig for å bygge kunnskap i bransjen om hvordan hydrogendrevne lastebiler vil fungere under tøffe norske forhold.
El i høst - hydrogen i 2018
Asko har definert et fremtidig drivstoffmønster hvor elektriske og hydrogendrevne biler vil være et satsingsområde når teknologien er ferdig utprøvd. Det er besluttet at Asko Midt-Norge skal bygge et anlegg for produksjon av hydrogen.
– Erfaringene fra dette anlegget vil danne grunnlag for videre satsing på hydrogen innenfor konsernet, heter det i meldingen.
Asko mener hydrogenteknologi har et stort potensiale som 0-utslippsalternativ for lastebiler på lengre distanser, mens elektriske lastebiler kan egne seg mer for bynær distribusjon.
De første elektriske lastebilene vil komme på norske veier allerede i høst. De første hydrogendrevne lastebilene vil være i drift høsten 2018.