-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Scania best på taking
Nytt lite glimt fra den kommende nye Scaniaen – fra innsiden denne gangen også.
Nå får vi en ny liten fabrikkstyrt informasjon av hva den nye Scania-generasjonen inneholder. Airbags på sidene i kabinen. De vil – påstås det – gjøre det tryggere for innbyggerne dersom bilen slår rundt eller ender på taket.
Svenskene har tradisjon når det gjelder sikkerhet i hytta. De innførte tidlig styrketester som var så strenge at resten av Europas bilindustri skrek opp og beskyldte svenskene for proteksjonisme. Det varte mange år før konkurrentene hadde samme styrke i A-stolpene som de svenske produktene hadde.
Nå er det ikke noe som tyder på at Sverige vil innføre krav til side-bag for tunge lastebiler, men det er mye som tyder på at når det først er lansert vil de andre produsentene måtte følge etter.
Putene i den nye Scaniaen er montert i takkledningen over dørene – en forholdsvis unik plassering der den nærmeste parallellen er front-bagene i Citroëns Cactus som er montert over frontruta.
Akkurat som ved andre airbag-opplegg er det viktig at man benytter beltet i tillegg. «Blant annet for å unngå at man blir kastet ut av bilen ved uhell», forklarer Christofer Karlsson som er ansvarlig for Scanias innsats på kollisjonssikkerhet.
Han påstår at med airbag i rattet og – nå – på siden, pluss belter med forhåndsstrammere vil fører og den han mått ha med seg om bord ha mye større sjanse for å overleve et rundslag i den nye Scania-generasjonen, enn i noen annen truck.
Fremdeles er vi mer enn en uke unna lanseringen av de nye bilene, så vi kan nok regne med enda en teaser-detalj eller to før teppet går til side for den nye generasjonen.