Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck
Mercedes-Benz Urban eTruck

Tesla får svar

Den kom fort. I sin «Masterplan» for Tesla forrige uke, lovte Elon Musk oss en helelektrisk lastebil en gang. «Vær så god, her er den» svarte Mercedes.

Publisert

Nå er det selvfølgelig ingen bombe at også lastebilfabrikkene jobber med elektrisk fremdrift. Store byers kommende krav om nullutslipp ser ut til mange steder også å gjelde opp til 28 tonn, dermed har jo ikke produsentene særlig valg.

Så man kan ikke akkurat påstå at Tesla-sjefens Masterplan, som han presenterte med de vanlige fanfarene forrige uke, var spesielt futuristisk der han snakket om kommende elektriske lastebiler.

Men det var overraskende at Mercedes klarte å dra PR-maskineriet sitt i gang så effektivt – og rett før sommerferien da – at de klarte å ta glansen fra Tesla-initiativet så effektivt. Simpelthen ved å vise bilen og gi oss alle detaljene.

Les også: Her er sjåføren bare en vaktbikkje

Effektivt
Her er det bakakselen som driver ved hjelp av en elmotor ved hvert nav. Der har vi da 2 x 125kW og et maksimalt dreiemoment på 2 x 500 Nm. Men med den utvekslingen i navreduksjonen som finnes, snakker vi maks 11.000 Nm ved hvert hjul.

Energien kommer fra to batteripakke-moduler med en samlet kapasitet på 212 kWh. Det resulterer i en rekkevidde, sier Daimler, på 200 km. Mer enn nok for en typisk dagstur i distribusjonstjeneste.

Men bilene kan utstyres med flere batterimoduler dersom det er andre rekkeviddebehov.

Lading skjer via et CCS Type 2 system. Ved 100 kW kan helt tomme batterier fullades på to til tre timer.

Lang erfaring
Mercedes har jo lang erfaring med elektriske lastebiler. Riktignok mindre enn denne, men Fuso Canter E-Cell har gått mange år i Portugal nå, og nå er flåteforsøk med den flyttet til Tyskland.

Det er blant annet på grunn av den erfaringen Mercedes påstår at mellom 1997 og 2025 vil kostnadene for batteritraksjon-systemer synke med 60 % samtidig som ytelsen vil øke med 250 %.

EU har nå tillatt ett tonn høyere vekt på biler med alternative drivformer. Med andre ord vil tillatt totalvekt for en tre-akslet solobil stige fra 25 til 26 tonn, sier Daimler. Det egentlige vekthandicapet for den bilen de viser nå er 700 kg.

På IAA kommer vi til å få vite mer. Yrkesbil er selvfølgelig på plass der.

Powered by Labrador CMS