-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
DAF overtar Norges-importen selv
DAF-fabrikken overtar all salgs- og markedsføringsaktivitet i Norge. Det er dagens private importør glad for.
Etter 35 år som importør av det nederlandske lastebilmerket er en epoke over for DAF Norge AS.
Fra 1. august overtar fabrikken selv importen til Norge, melder DAF Trucks N.V. i en pressemelding.
Har selv ønsket det
Selskapet opplyser at DAF Norge AS fortsatt vil være en del av DAF-organisasjonen, men da som forhandler og servicepunkt for Østlandet. DAF Norge eies av Autonor AS og er lokalisert i Råde i Østfold.
– Vi har selv i lengre tid ytret ønske overfor fabrikken om å konsentrere oss om lokalmarkedet med salg av tunge lastebiler. Vi er derfor fornøyd med den løsningen som nå kommer, forteller administrerende direktør Kai V. Abrahamsen i DAF Norge til YrkesBil.no.
Siden 2004 har DAF Norge AS besittet en forhandleravtale med DAF Trucks. Endringene i gruppeunntaket i Europeisk bilbransje medførte at DAF Trucks på dette tidspunktet avviklet sine opprinnelige importøravtaler.
For Norge og noen andre land innså fabrikken at det ville være utfordrende å være representert uten nasjonal importør, og DAF Norge AS har siden utført importøroppgavene på vegne av DAF Trucks.
Minst seks prosent
I 2015 hadde DAF en markedsandel på 2,4 prosent i segmentet «lastebiler over 16 tonn», med 95 registrerte biler i Norge.
I segmentet 7,5 til 10 tonn registrerte de 14 biler, med en markedsandel på 13,7 og i vektklassen 10 til 16 tonn endte DAF med 12 biler og en markedsandel på 7,3 i 2015.
Abrahamsen sier det er svært krevende å drive med nasjonalt salg av tunge lastebiler som en frittstående aktør.
– Det er ikke mange som klarer å drive nasjonalt salg av tunge lastebiler uten å være fabrikkeid. For å oppfylle DAF’s ambisjoner om markedsandeler, er det helt avgjørende at produsenten engasjerer seg direkte, noe de nå gjør. Det er spennende, sier Abrahamsen.
Jan van Keulen, administrerende direktør i DAF Netherlands og med hovedansvar for DAF i Skandinavia, er klar på hva fabrikken vil oppnå:
– Vårt mål på mellomlang sikt er å nå en markedsandel på minst seks prosent i Norge. For å nå målet er vår første prioritet nå å utvide det nasjonale forhandlernettet.
Nye forhandlere
Konsernet er i forhandlinger med eksisterende og nye partnere for å etablere et nytt forhandlernett i Norge.
Importen til Norge skal styres administrativt fra DAFs hovedkontor for Skandinavia som er lokalisert i Danmark.
Videre opplyses det at reservedeler fra 1. august skal fraktes direkte fra fabrikk til forhandlerne.
Satser på andre merker
Autonor AS vil fremdeles gjennom sine underselskaper, Autonor Import AS og SsangYong Norge AS, drive som importør av SsangYong og Chevrolet (US).
Kai V. Abrahamsen, som også er direktør i Autonor AS, opplyser at endringene ikke får store personalmessige konsekvenser i Østfold-konsernet.
– Noen funksjoner blir borte, men vi har allerede funnet nye funksjoner til de fleste av de berørte ansatte. Ressursene våre vris nå over til satsningen på SsangYong og Chevrolet, forklarer han.