-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slik vil veivesenet forenkle godkjenningen av tunge kjøretøy
Lanserer pilotprosjekt som skal skape større forutsigbarhet og mer likebehandling for brukerne.
Mange påbyggere i Norge har lenge vært frustrert over tungrodd godkjenningsprosess hos Statsens vegvesen. Det er blant annet kjent at fremlagt dokumentasjon for kjøretøy er tolket ulikt ved forskjellige kontrollsteder.
Nå jobber Statens vegvesen med et pilotprosjekt med sentralisert dokumentgodkjenning.
«Målet er å gjøre enkeltgodkjenningen av tunge kjøretøy mer effektiv, med bedre kvalitet og med større grad av forutsigbarhet og likebehandling», skriver Vegdirektoratet i en pressemelding.
De fleste tunge kjøretøy i Norge må i dag enkeltgodkjennes. Det innebærer både en kontroll av dokumenter og en teknisk kontroll av kjøretøyet i hall. I dag gjøres disse kontrollene samtidig på en trafikkstasjon.
– Vi ønsker å gjøre det enklere å få godkjent tunge kjøretøy i Norge, sier Bjørn Inge Olberg i Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Dokumentgodkjenning før hallkontroll
En viktig del av pilotprosjektet er å prøve ut en todelt enkeltgodkjenning for tunge kjøretøy.
– Nå ser vi på muligheten til å godkjenne dokumentene på forhånd. Ved å først godkjenne dokumentene sentralt, unngår vi at importører eller forhandlere fremstiller kjøretøyet ved en trafikkstasjon uten at dokumentene er i orden. Slik får vi utnyttet kontrollhallene bedre, og brukerne vil større grad slippe å måtte fremstille kjøretøyet flere ganger, sier Olberg.
Likebehandling
Olberg sier han er kjent med at man i enkelttilfeller kan tolke den fremlagte dokumentasjonen for kjøretøyet ulikt.
– Ved å samle dokumenthåndteringen ett sted vil vi skape større forutsigbarhet og mer likebehandling for brukerne, fastslår han.
Flåtegodkjenning og kravveileder
Høsten 2015 innførte veivesenet flåtegodkjenning. Dette betyr at flere identiske kjøretøy kan godkjennes i en og samme godkjenningsprosess. Slik blir det en mer effektiv ressursbruk både for brukerne og for Statens vegvesen.
Statens vegvesen har publisert en kravveileder på sine hjemmesider. Denne opplyser om hvilke krav som det aktuelle kjøretøyet må tilfredsstille for å bli godkjent.
– Vi har plass til flere deltakere i pilotprosjektet. Interesserte kan bare ta kontakt med oss, sier Bjørn Inge Olberg i Vegdirektoratet.
Fakta om sentralisert dokumentgodkjenning
- I piloten vil dokumentene bli gjennomgått av regionale «spesialenheter», mens hallkontrollene vil bli utført på trafikkstasjonene som tidligere.
- Det er seks trafikkstasjoner som er med i piloten: Gjøvik, Jessheim, Hafslund, Hønefoss, Drammen og Tønsberg.
- Piloten blir gjennomført i perioden januar til og med mars i 2016. I etterkant vil ordningen evalueres og eventuelt bli innført nasjonalt på et senere tidspunkt.