Pickup i vinden
Isuzu D-Max konkurrerte i fjor ut Toyota Hilux som mest kjøpte pickup i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Pickup i vinden
2015-bestselgeren Isuzu D-Max der den hører mest hjemme. (Foto: Øivind Skar)
Pickup i vinden
Pickuper kjennetegnes ved at det er bygd for å tåle langt røffere kjøreforhold enn SUV-er og andre asfaltbiler. (Foto: Øivind Skar)
Pickup i vinden
Kjekt med lasteplan til byggevarene. (Foto: Øivind Skar)
Toyota Hilux

Ford Ranger
Foto: Øivind Skar
Volkswagen Amarok
Foto: Øivind Skar
Pickup i vinden
Mitsubishi L200

Plukker deg opp i pickup

Salget økte med 93,3 prosent i desember, og det ble 4.591 nye av dem på veiene i fjor. Knapt noe er barskere å kjøre enn en solid pickup.

Publisert

Amerikanerne har forstått det. For 39. året på rad ble Fords F-serie USAs mest kjøpte bil i fjor, og nummer tre i verdensrankingen. Hvor enn du retter øynene i det amerikanske trafikkbildet, vil det alltid dukke opp en pickup. Gjerne en diger en.

Og hvem husker ikke de legendariske øyeblikkene da Top Gear forsøkte å ta livet av en Toyota Hilux? Selv da de plasserte den på taket av et høyhus og i sprengningen druknet Toyotaen i murstein, lot ikke Hiluxen seg stoppe.

Derfor er det heller ikke rart at nesten hvert TV-sendte nyhetsinnslag fra krig og elendighet inneholder Hilux som linselus. Selv terrorister stiller krav til kvalitet.

Lite marked
Norge er intet stort land for pickuper, og består i hovedsak av biler til kommersielt bruk av entreprenører, håndverkere etc..

Mellom 3000 og 4000 nye selges hvert år, men i fjor skvatt salget opp til 4591 når alle varianter inkluderes. Økningen gjennom året på 17,9 prosent, toppet seg i desember med 93,3 prosents vekst fra året før, melder Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Tre modeller utpeker seg: Isuzu D-Max, Toyota Hilux og VW Amarok. Disse tre står nær to tredeler av pickup-kjøpene.

Mye av forklaringen på den sterke salgsveksten ligger i avgiftsøkningen ved årsskiftet.

For personbiler ble økningen i CO2-avgiften for de store bilenes vedkommende i mange tilfeller kompensert med lavere hk-avgift. Men siden pickupene som selges i Norge langt fra er overmotoriserte, fikk flere av dem et realt avgiftspåslag. Mange kjøpere ønsket å unngå akkurat det.

Formue for baksetet
Mens det i pickupens opprinnelse – første F-serie rullet ut fra Fords fabrikkanlegg i Detroit i 1948 – lå et nyttebehov, er biltypen mange steder i verden i dag like mye personbil med utvidet funksjonalitet.

Bare ikke i Norge hvor baksetet koster en halv formue, eller mer konkret rett over 200.000 kroner i Toyota Hilux’ tilfelle. 368.600 kroner prises en tilfeldig valgt 2-seters varebil til med bakdører og fjernet baksete, mot 571.000 kroner for samme bilen som personbil med baksete.

Ikke rart at nesten alle pickuper som selges i Norge derfor er uten baksete og på grønne skilt. Tall fra OFV viser bare at noen titalls biler registreres på hvite skilt og er med baksete. 17 av dem var i fjor VW Amarok. De aller fleste pickuper gjør i Norge nytte for seg i bygg- og anleggssektoren.

Smutthullet Svalbard
Men vent litt, det finnes ett smutthull i den norske avgiftslovgivningen: Svalbard. For kjøper du en Hilux hos Svalbard Auto, tar de ekstra betalt for å skru ut baksetet.

Og siden den norske stat ikke krever inn verken engangsavgift eller moms på Svalbard, så kan fastlandets personbilpris godt og vel halveres. Mens Roger Eriksen i Svalbard Auto venter på neste generasjon Hilux, leverte han den siste bilen til kunde for 240.000 kroner.

Ulempen med Svalbard-biler er at de ikke kan importeres avgiftsfritt til Norge. Når/hvis biler tas permanent til fastlandet, så skattlegges de som en hvilken som helst bruktimportert bil.

Dette er var de mest kjøpte pickupene i Norge i fjor:

Kilde: OFV

1.

Isuzu D-Max

984

2.

VW Amarok

949

2.

Toyota Hilux

949

4.

Ford Ranger

573

5.

Mitsubishi L200

305

6.

Nissan Navarra

215

7.

VW Transporter

128

8.

Mercedes Sprinter

106

9.

VW Crafter

79

10.

Ford Transit

68

Totalt:

4591

Powered by Labrador CMS