Fuso Canter e-Cell
Alle foto: Daimler
Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

Fuso Canter e-Cell

50.000 kilometer med el-Canter

Fuso har kjørt en 50.000 kilometer lang prøve med en E-Cell-modell. Imponerende resultater.

Publisert

Sammen med Daimler-teknikere har Fuso utviklet en null-utslipps versjon av sin Canter.

Utviklingen skjedde på det som ganske omfattende heter Daimler Trucks Center of Competence for Hybrid Technology. Her har de imidlertid hoppet over hybriden og gått rett på strømmen.

Bilen heter Canter E-Cell og i fjor tok de ut åtte før-serie biler fra samlebandet i Portugal og sendte dem ut på feltprøver. Nøye overvåket og kontrollert er nå data fra alle samlet, etter totalt 51.500 km.

Bud og vare
Bilene var utstyrt både med plan og skap, og ble brukt som budbiler og i varedistribusjon og av kommunale myndigheter i for eksempel anleggsarbeid eller som renovasjonsbil.

Noe av det som viste seg var at i praksis fikk man en rekkevidde på litt over 100 kilometer, at det tok inntil 7 timer å lade li-ion-batteriene gjennom en vanlig lugg i veggen, men at den tiden kunne kuttes til en time, dersom man brukte hurtiglader.

Det ble også regnet ut at lokalt, i Portugal, ble driftsomkostningene redusert med inntil 64 prosent. Pris på energi bestemmer selvfølgelig fordelen, men Daimler sier at en vanlig Fuso brenner 14,08 liter diesel på 100 km, mens den elektriske bruker 46,7 kWh på den samme distansen.

Se video fra testprosjektet i Portugal her (artikkelen fortsetter under videoen):

Opp til ett tonn
Bilene som ble brukt hadde akselavstand på 4,3 meter og hadde batteripakkene montert på begge sider av rammen. Motoren er på 110 kW og driver bakakselen gjennom en ett-girs transmisjon.

Påbyggene kunne måle 4,40 meter i lengden og veide opp til ett tonn. Seks-tonns truckene hadde en lastekapasitet på rundt 3.000 kilo, så i praksis kunne alle ta en nyttelast på ca. to tonn – noen som åpenbart holder til de aller fleste lokale oppgaver.

Tilbakemeldingene fra brukerne har åpenbart vært positive, både produsenten og representanter for IAPMEI – en statlig organisasjon som var med på å finansiere forsøkene – er enige om at man er på rett vei.

Interessant detalj
En interessant liten detalj fra denne presentasjonen er imidlertid utslippsverdiene.

Disse null-utslippsbilene viste seg nemlig å redusere CO2-utslippet med 37 prosent sammenliknet med dieselversjonene.

I Portugal er man nemlig så ærlig at man legger inn en utslippsekvivalent på nullutslipperne, der man tar verdiene for el-produksjonen med i beregningen.

Plutselig viser det seg der at riktignok er elbiler bedre, men kanskje ikke SÅÅÅÅ mye bedre.

Powered by Labrador CMS