-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny bestselger
Nå er Volkswagen klar med en ny Transporter. Og dermed er det opplagt at vi snakker om en ny bestselger.
Transporteren har alltid vært en dominerende modell i Folkevogn-sammenheng.
Av de 223.893 VW-varebilregistreringene jeg har bokført inntil utgangen av fjoråret, var cirka 125.000 Transportere eller modeller avledet av Transporteren.
Det første hele året den var i produksjon, 1950, tok Harald A. Møller hjem 51 stykker – året etter var de allerede oppe på 500.
Og siden det er registrert litt over 1,08 millioner nye varebiler i Norge etter krigen, kan vi nok slå fast at Transporteren alene har en markedsandel i hele denne perioden på 12,5 prosent.
Dominerende heter det.
Vi kan bare gjette på hvor den nye vil plassere seg når den kommer på markedet, men la det være nevnt at den utgående Transporter-modellen for tiden har en markedsandel på over 14 prosent i Norge.
Det heter kanskje Imponerende?
Dagens modell er altså den femte generasjonen. Den debuterte i 2003 og er derfor ganske ung. Gjennomsnittsalderen for hver Transporter-generasjon er nemlig 13 år! Men 12 eller tretten, i personbilsammenheng ville den vært byttet ut tre ganger allerede.
Startet med en skisse
Historien bak Transporteren er ganske spennende. Det sies at ideen dukket opp i form av en elendig skisse i notisboken til den hollandske Folkevogn-importøren Ben Pon.
Såpass offisiell er åpenbart denne historien blitt nå, at presentasjonen skal skje hjemme hos Pons-familien, kvelden før bilen blir presentert for resten av verden, på bilutstillingen i Amsterdam.
Ponsgruppen er for øvrig fremdeles en privat VW-importør, og slår Harald A. Møller med et år eller to.
Mindre radikal
Foreløpig vet vi lite om bilen. Denne første teaser-skissen av T6 virker ikke fullt så radikal som den konseptbilen vi så på IAA i fjor høst, men det kan skyldes, for eksempel, stor forskjell i akselavstand og at den var pickup – hvilket skissen åpenbart ikke viser.
Interiør-skissen kan derimot tolkes som om det har skjedd mer er enn på utsiden – men disse elementene kan vi snart fortelle dere mere om.
At denne viser en buss skal vi ikke ta oss nær av. Dette blir også en enorm varebilfamilie med nok dør- og vindu- og tak- og drivlinje-muligheter til å tilfredsstille de fleste. Og se ikke bort fra pickup’er og andre karosserivarianter.
Men detaljer må vi vente med enda en uke.
Vi kommer til å være til stede på debuten, det kommer en stor reportasje i neste utgave av Yrkesbil, og du vil selvfølgelig får høre mer om den, og se mere av den, her på yrkesbil.no