-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tøft prispress for Vivaro
Med dagens avdukede priser og nye garantibetingelser går startgrinden opp for Opel Vivaro.
NÆRINGSLIV: Kampen om varebilkundene hardner stadig til. I øyeblikket er det utvilsomt kjøpers marked.
Siste omdreining på skruen skjedde da Opel-forhandlerne i dag (omsider) fikk priser og betingelser på nye Opel Vivaro.
For den mellomstore kassebilen Opel Vivaro og dens ektefødte franske tvilling, Renault Trafic, ble begge lansert for fagpressen rett før sommeren. Les om Vivaro her.
Og som de fleste umiddelbart skjønner: Når to nærmest identiske produkter skal selges fra to forskjellige og konkurrerende organisasjoner – da er det antagelig kundene som kommer best fra kampen.
Priser og utstyr på de to bilene lot vente på seg. Det ble Renault som tok det første skrittet, og kom med sitt tilbud 6. august. Innstegsprisen ble satt til 233.046 kroner før merverdiavgift, mens den klart mest attraktive (og i denne sammenheng sammenliknbare) modellen L1H1 120 hk Nordic Edition koster 239.959 kroner.
I dag kom altså svaret fra Opel. Resepten er først og fremst mer utstyr i standard utgave, samt bedre garantibetingelser. Vivaro L1H1 120 hk Mester Premium koster 248.679 kroner.
Det er et prispåslag på 8.720 kroner før merverdiavgift i forhold til nevnte Trafic. Men da får du tilsynelatende også ganske mye mer utstyr inkludert. Et par eksempler er alufelger, lakkerte støtfangere, navigasjon og mer.
Legger vi til det samme utstyret på Trafic, kan det dermed virke som om prisbildet snur om til omtrent samme prisfordel, 8-9.000 kroner, i Vivaros favør. Forutsatt at du faktisk skal ha alle disse ekstra punktene! Her tar vi uansett et solid forbehold. Å avklare dette presist krever millimeterlesing av pris og utstyrslister.
Større praktisk forskjell er det dermed at de to merkenes importører har valgt noe forskjellig utvalg av biler.
Innstegsmodellen til Renault er klart billigst, men da har den også 200 kilo lavere nyttelast enn den billigste Opelen, og en klart eldre, svakere og mer dieseltørst motor (90 hk). Renault har imidlertid også valgt å tilby en sterkere motorvariant på 140 hester, som nok vil være attraktiv for enkelte klassiske norske varebilkunder. Opel nøyer seg med 120 hesteren.
Men Opel Norge er ikke uten ess i ermet. For det første har de valgt å utvide garantivilkårene fra 5 år/100.000 km til 5 år/200.000 km. Det er av klar interesse spesielt for Vivaro-kunder i transportbransjene, som oftes kjører lenger enn 100.000 km på fem år.
Dessuten kan Vivaro leveres i lang utgave L2H1, som øker vareromsvolumet betraktelig. L2H1-utgave finnes garantert hos Renault også, men står etter det vi kjenner til ikke på norske prislister (ennå).
Kampen mellom merkene er uansett til norske varebilkunders fordel. Her er oppdatert garantioversikt for varebilmerkene i Norge: