-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
El-bil nummer II
Nissan har jobbet lenge med å leafifisere NV200. Denne uken gikk e-NV200 i produksjon.
BARCELONA: Nissan e-NV200, som varebilen heter i elektrisk versjon, skal bygges på Nissans fabrikk i Barcelona.
Markedet fabrikken betjener er hele verden, inklusive «hjemmemarkedet» Japan, og USA. Bare i denne bilen er det investert 100 millioner euro, for å få produksjonen opp på denne fabrikken.
e-NV200 bruker svært mange av elementene fra Leaf (som produseres både i USA og Japan, i tillegg til Sunderland, der en rekke av NV200-komponentene kommer fra), men noen småting er endret for å være tilpasset den nye oppgaven.
Akkurat som Leaf, er konstruksjonen slik at el-utgaven kan bygges på samme samlebånd som «konvensjonelle» biler. Men hvor Leaf er en 100 prosent dedikert elektrisk modell, leveres jo NV200 også med forbrenningsmotor.
Ved gårsdagens produksjonsstart var det imidlertid ikke mulig å få greie på hvor mange elektriske biler Nissan vil bygge.
- Vi bygger til markedet, sa Andy Palmer, en av toppsjefene hos Nissan og en av dem med virkelig tro på el biler.
Spesielt, viste det seg, elektriske varebiler og taxier i byer. Måten han omtalte dagens stinkende, klakkende, utkjørte bysentra-varebiler, var slik at de som hørte det ville bli klare til å bytte ut alle slike biler med elektriske varianter.
Forholdsvis god timing kan man jo også kalle det. Både London og Paris har vært plaget av alvorlige, og velpublisert luftforurensningsproblemer denne våren.
Nå har det vært ganske mange e-NV200-biler rundt i verden en stund allerede.Nissan har vært flinke til å plassere forseriebiler rundt omkring, og kan allerede nå fortelle om storordrer. Taxi-satsing i Barcelona, eller 100 biler til British gas, for eksempel.
Når det gjelder økonomien, er det fortsatt vagt. Driftsutgiftene er omtrent en femdel av en vanlig bil sies det.
Men priser får vi først når bilen skal prøvekjøres av pressen i juni en gang – og da skulle vi også få hele regnskapet med avskrivning og restverdier ble vi lovet.
Verdt å nevne, kanskje, at i forhold til NV200 som vi kjenner den er det ikke skjedd noe negativt verken med lastevolum (gulvplass til to paller) eller nyttelast.
Rekkevidden oppgis til 170 km, og nok en gang får vi de overbevisende statistikkene om vanlige bilers vanlige kjørelengde – i dette tilfelle er snittet rundt 100.
Og 35 prosent av alle varebiler kjører aldri mer enn 120 km hver dag.
I løpet av et snaut år skal det også komme en flunkende ny ett-tonns pick-up fra Barcelona-fabrikken. Se ikke bort fra at den også kan bli elektrisk. I Japan kjører de blant annet en fem tonns truck med Leaf-drivlinje nå – med akseptabelt resultat.
Mer om bil og fabrikk i neste utgave av YrkesBil. Der får vi også et intervju med Nissans varebiltopp om blant annet «rightsizing», «last mile deliveries» og om hvordan varebilmarkedet vil utvikle seg.