Snart el-kollektivtrafikk på vestkanten

Kinesiskbygde elbusser settes i drift i Rogaland i høst.

Publisert

LYSPUNKT: Norge er en el-buss-sinke, kunne vi slå fast i en kommentar tidligere denne uken.

Helt mørkt er det likevel ikke.

De to batteribussene Boreal skal sette i drift i Stavanger eller omegn i høst leveres av nederlandske Ebusco.

Det vil si: De bygges av kinesiske Yingtong, men leveres med europeisk typegodkjenning fra Ebusco i Nederland.

Bildet viser bussen slik den ble vist og prøvd under bussmessen Busworld i Kortrijk i fjor høst.

Miljøorganisasjonen Zero har vært en samarbeidspartner i prosjektet, og Boreal har med seg tre andre strategiske partnere når bussene skal ut i vanlig trafikk – blant annet statlige Transnova.

Spesifikasjonene på bussene viser batterier på 242 kWh som skal kunne lades helt opp på 2 ½ time. Det skal være nok til en rekkevidde på inntil 250 km.

Bussene skal etter en testperiode settes i vanlig trafikk, og i følge Teknisk Ukeblad regner Boreal med åtte års drift og en årlig kjørelengde på 70.000 km.

Powered by Labrador CMS