-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
730 V8 Euro 6 på plass
Skeptikerne må omsider tørke vekk fliret. Den mektige Scania V8-eren med 3500 newtonmeter er offisiell.
TEKNOLOGI: Ja, for selv om Scanias sjefer for lengst har gått ut og garantert at også den største V8-eren kommer i nye utslippsdrakt, er det enkelte som har flirt litt av og tvilt på svenskenes sære fokus på nettopp V8.
Men rekken av 16-liters V8-ere på hhv 520, 580 og 730 hester i Euro 6-versjoner er de alene om. Scanias V8er ble introdusert i 1969, og har siden opparbeidet seg en legendarisk posisjon rundt om i verden,
- Ren og skjær kraft går aldri av moten, fastslår Christopher Podgorski, Senior Vice President Trucks hos Scania, i en noe euforisk pressemelding.
- Våre kunder velger en V8 av mange forskjellige grunner, men et åpenbart behov for prestanda er alltid en av dem. At våre kunder kjøper en Scania V8 gang på gang beviser både at motorene er holdbare og at de leverer uovertruffen produktivitet.
Scanias V8ere i Euro 6-utførelse benytter et vannavkjølt EGR-system i kombinasjon med SCR-teknologi, samt en turbolader med variabel geometri. Etterbehandlingsenheten er bare marginalt større samenlignet med enhetene som benyttes i Scanias rekkeseks 13-litersmotorer. Dette betyr at det er godt med plass på rammen til drivstoff- og AdBlue-tanker.
De nye motorene innebærer faktisk likevel en form for downsizing: 580-motoren gir nemlig nå samme dreimoment som 620-versjonen gjorde i Euro 5. Samtidig har 730en nå en fetere momentkurve enn Euro 5-versjonen Her er momentverdiene for alle tre:
520 hk, 2,700 Nm ved 1,000-1,300 o/min
580 hk, 2,950 Nm ved 1,000-1,350 o/min
730 hk, 3,500 Nm ved 1,000-1,400 o/min