-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Truck med IKEA-ideer
Flatpakka truck – det er utviklingsland-ideen til en engelsk oppfinner og filantrop.
Det har nå og da dukket opp ideer om primitive kjøretøy for utviklingsland. Biler der lav pris og enkel konstruksjon, sammen med kommer-seg-ferm-overalt-egenskaper er viktigere enn sideairbags – for å si det sånn.
Nå har vi et forslag her igjen. OX heter den, den kommer fra England, og bak det hele står en fyr som har en CV som gjør ham ganske troverdig.
Sir Torquil Norman gjorde en formue på Bluebird Toys, Polly Pocket var en av suksess-linjene og også en av grunnene til at Mattel (Fisher Price, Barbie – bl.a.) kjøpte ham ut for snart 15 år siden.
Mange av pengene la han i en stiftelse som har som formål å gjøre snille ting. Som for eksempel å bruke 30 millioner pund på å bygge om Camden Roundhouse i London til å bli et opplæringssenter for ungdom på litt ville veier.
Og nå har han fått noen smarte folk til å designe en lett truck, beregnet på utpregede utviklingsstrøk, og der en av de unike detaljene er at den skipes ut flatpakket, som en spisestue fra IKEA.
Seks i hver container sparer massevis i frakt. Og en enkel konstruksjon gjør at den kan settes sammen av folk som ikke engang kan stave ‘faglært’ i løpet av en dag. To personer med fastnøkler skal klare det på 11,5 timer, sier han.
Det hele er selvfølgelig veldig fleksibelt. I det lukkede førerhuset (med identiske dører på høyre og venstre side og bare flate ruter) kan det sitte tre, med føreren i midten.
Lasteplanet kan dekkes med kanvas, der kan man ha inntil ti primitive sitteplasser, eller få plass til for eksempel åtte store bensinfat, eller hva som ellers måtte veie inntil to tonn.
Planen er at bilen skal delvis monteres to steder i England, og så pakkes i containere for å sendes videre. En 2,2-liters Ford diesel trekker forhjulene, nesten ikke overheng og høy bakkeklaring gjør at den ikke stiller så store krav til terreng. 75 cm vann klarer den også å vade over.
Noen kaller den buss, lastebil og sykebil i en.
På sikt kan både 4x4 og ekstra lang akselavstand utvikles fra dette konseptet. Men som den står i dag er den ikke lenger enn en Yeti og har 73 prosent av vekten – uten last – på forhjulene. Selv fullastet er det fremdeles 53 prosent på drivhjulene.
Foreløpig er ikke prosjektet kommet lenger enn til prototype- og forslags-stadiet. Sir Torquil har etablert Global Vehicle Trust med 1 million pund av sine egne penger og forsøker nå å skaffe tre til for å få produksjonen av byggesettene i gang.
Man regner med at når byggesettene begynner å komme rundt i verden, vil prisen ende på et sted mellom 10 og 15.000 pund. Stor investering, men den er konstruert for å vare, 25 års levetid er bygget inn i den.
Hvorfor Sir Torquil gjør dette? «Jeg har aldri forstått hvordan en så enorm bransje som bilindustrien har kunnet nøye seg med å betjene bare 25 % av verdens befolkning».
PS!
Du husker kanskje en annen bil som het OX? Eller Ox?
Norske Think viste en konseptidé som het akkurat det, på Genève-utstillingen i 2008. www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=32077 Etterpå hørte vi ikke mer til den. La oss håpe det går bedre med denne nye, og adskillig enklere, engelske OX’en.