-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sesong for show, Volvo
Årets største Volvo-happening i Norge er satt i bevegelse. På tide å få kjørt nye FH, hva?
KARAVANE: Det er høysesong for produkteksponering i Norge. Det gjelder ikke bare lastebil- og bussimportørene, men i høyeste grad også påbyggersektoren.
Volvo Trucks har allerede startet sin landsdekkende forsommerrunde, hvor nye FH er det soleklare trekkplasteret.
Intet mindre enn 7000 km skal bilene tilbakelegge innenlands – eller 12.000 km om du teller med testkjøring for kunder.
Her har du blant annet sjansen til å teste det nye uavhengige forhjulsopphenget side om side med den nye og bedre stive forakselen.
Og du er ikke alene. Volvos målsetting er å få gjennomført hele 2500 slike kundetester før de ender opp i Kirkenes og Alta rundt 20. juni.
Men merk deg at også Renault er med. I første omgang kun med en Master varebil med stort skap og kjøleaggregat.
For Renaults trofaste lastebilkunder er det imidlertid gode muligheter for å prate om hvordan den nye Renault-organisasjonen blir etablert i praksis.
- Fortsatt er ikke alt fusjonert og juridisk på plass, men vi venter at forhandlerstrukturen vil være komplett tidlig i sommer, sa adm. dir. Erik Engelien i Volvo Norge da karavane-snoren ble klippet i Drammen forrige uke.
- Vi jobber fortsatt også med å finjustere produktstrategien for Volvo og Renault i markedet. Produktene skal jo helst utfylle hverandre, selv om noen av dem blir ganske så parallelle.
Også bransjeveteranen Lasse Steiner var dessuten på plass som nå høyeste plasserte rene Renaultmann i organisasjonen, men måtte foreløpig nøye seg med å presentere detaljene på overnevnte Master.
Det tredje beinet på karavanekamelen er Volvo Buss, som ble presentert av markedssjef Nils Amsrud.
Her stiller 9900 selvsagt, men kanskje viktigere faceliftede 9700 – med blant annet nye Vovlo-seter.
Og ikke minst 9500 nå med løsning for rullestolheis, som dermed åpner for en rimelig Volvo-buss i nedre prissegment i ekspressbussmarkedet.
Karavanen startet i Drammen i forrige uke, og har allerede beveget seg på kryss og tvers i indrefileten av Østlandet.
Bilene kravler seg nordover mot Tynset neste mandag, før de igjen vender nesen sørover, først Hedmark, så Østfold, deretter Vestfold, Buskerud og Agderfylkene.
Fra mai begynner vestlands-kjøret, som fortsetter til Trøndelag i slutten av måneden – men ikke slutter før Finnmark er dekket og klart til St. Hans.
- Men buss og lastebil, snakker vi ikke her om to totalt forskjellige kundegrupper?
- Volvo-organisasjonen i Norge har lange tradisjoner for å kjøre karavaner for å få produktene ut i alle distrikter i Norge, påpeker markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Norge, Torstein Magelssen, som er ansvarlig for gjennomføringen av Volvo Karavanen 2013.
- Det er riktig at buss og lastebil i dag har forskjellige kjøpergrupper. En samlet karavane vekker likevel større oppsikt og øker interessen blant kunder og sjåfører i begge leirer.
- Og så er det et faktum at buss har stor betydning for ettermarkede, altså at vi kan opprettholde lokal verkstedskapasitet, som begge kjøretøygruppene nyter godt av.
Felles interesser har dessuten ikke minst påbyggsektoren. Alle bilene i karavanene kommer selvsagt som ferdige (og lastede) sett.
Blant leverandørene som gjør seg bemerket er blant annet NorSlep med tippsemi og Oilexpress, CMT med maskinflak, Krone/VognService med termotralle i stål (!), og ikke minst VBG.
Bilparken på tur er:
FH 16 750 6x4 tømmerbil med henger
FH16 750 6x4 trekkvogn,
FH 540 6x2 trekkvogn
FH 540 6x2 med Multilift krokløft og krokhenger
FH 500 6x2 trekkvogn med en containertralle
Renault Master med thermoskap fra SKAB og bakløfter.
Buss: 9900 (B13R), faceliftet 9700 (B11R), og 9500 (B9R) med heis/universell utforming.
Og så må vi jo gi Magselssen kred for den nye showhengeren som både sørger for tak over hodet og førsteklasses kaffe:
- Vi har investert i en henger med hydraulisk utskyvbare sider, som gir oss et innvendig areal på over 60 kvadratmeter. Hengeren har varmeanlegg, aircondition, vanntank, eget strømaggregat, hydrauliske flaggstenger på taket og et stort audio visuelt anlegg med prosjektor i taket blant annet, forteller en stolt Magelssen.
I front: En FH16 750 4x2-trekker! Ikke akkurat Norgesbilen, men forklaringen er ganske enkelt at det finnes svært få slike hengere tilpasset treakslede biler.